Strona używa plików cookies, dzięki którym może działać lepiej. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki.

Tel: 22 635 64 76 | E-mail: kontakt@zpapieru.pl


akademia marketingu


HAVE TO KNOW - kreatywne opakowania

Ciekawe i pomysłowe opakowanie to większa rozpoznawalność produktu i wyższa sprzedaż. Jak tego dokonać?
Oto kilka przykładów.


opakowania
źródło: corinnepant.com opakowania
źródło: alexcreamer.co.uk opakowania
źródło: s-f.com opakowania
opakowania
źródło: designers-anonymous.com opakowania
opakowania
źródło: maksimarbuzov.com opakowania
źródło: jessicalley.com opakowania
opakowania
źródło: minimalist.kr opakowania
opakowania
źródło: www.saturdaymfg.com





Jak stworzyć opakowanie, które samo sprzedaje?

Obecnie na półkach sklepowych jest ogromny wybór różnorodnych marek, które na wszelkie sposoby walczą o zainteresowanie klientów. Dlatego właśnie stworzenie skutecznego opakowania, które samo sprzeda produkt i wyróżni się na tle konkurencji jest tak bardzo istotne.

Opakowanie oprócz funkcji ochronnej, powinno również sprzedawać produkt w nie zapakowany. Zdecydowana większość społeczeństwa jest wzrokowcami więc to opakowanie w przeważających przypadkach będzie kluczowe przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Dobrze zaprojektowane opakowanie przede wszystkim musi się wyróżniać i zwrócić uwagę podczas codziennych zakupów. Pudełko powinno wyraźnie pokazywać nazwę oraz logo firmy. Co ważne, wszystkie opakowania konkretnej firmy powinny być ze sobą spójne, równocześnie dobrze jest, by klient mógł odróżnić kilka wariantów danego produktu (np. kolorystyczne oznaczenie linii kosmetyków do włosów suchych, przetłuszczających się, farbowanych).

Kolejna istotna kwestia to funkcjonalność opakowania już po jego zakupie, a więc powinno zawierać niezbędne informacje na temat produktu a także być wygodne w użyciu. Wszystko po to, by klient chciał ponownie skorzystać z oferty danej firmy. Oczywiście podczas projektowania opakowania należy także mieć na uwadze grupę docelową klientów (ma to znaczenie przede wszystkim w kwestii kolorystyki oraz użytych haseł), rodzaj produktu (szczególnie w przypadku kosmetyków bardzo istotna jest wygoda używania produktu), wizerunek marki a także cenę (ekskluzywny wygląd oraz wysoka jakość wykonania).

Najważniejsze czynniki, które działają na kupujących w kwestii wyglądu opakowania to:

Kolor opakowania – barwa niebieska „oddala” produkt na półce, czerwony „przybliża”, natomiast żółty optycznie go „powiększa”. Warto także zapoznać się z psychologią barw, aby wiedzieć jak określone kolory wpływają na ludzki mózg oraz jak są kojarzone przez klientów np. czerwony zwiększa zainteresowanie oraz pobudza do szybkiego działania, czarny i złoty kojarzą się z luksusem.

Kształt opakowania – także ma istotną rolę pod względem atrakcyjności produktu. Oryginalne wymiary z pewnością rzucają się w oczy, równocześnie jednak muszą być praktyczne w przechowywaniu i korzystaniu z pudełka.

Komunikatywny tekst – informacje umieszczone na pudełku powinny być proste i zrozumiałe dla potencjalnego nabywcy, oczywiście muszą być także zgodne z prawdą.

Czcionka – służy nie tylko do przekazania ważnych informacji ale również spełnia funkcję dekoracyjną. Litery powinny być przejrzyste, proste i mają zainteresować klienta. Kluczowe hasła, szczególnie w sklepach samoobsługowych należy zaznaczać dużą, pogrubioną czcionką, aby były widoczne z daleka.

Grafika – zdjęcie wykorzystane na opakowaniu znacznie podnosi efekt wizualny produktu, powinno być dostosowane do określonej grupy odbiorców. Grafika działa na podświadomość konsumenta więc ma bardzo duże znaczenie podczas produkowania opakowania.





Efekt wizualny w materiałach marketingowych

Na budowanie marki firmy bardzo duży wpływ ma zachowanie jednolitego wizerunku całego przedsiębiorstwa, w tym także wygląd materiałów marketingowych takich jak ulotki, plakaty, teczki.

Produkty te mają pracować na korzyść firmy oraz stanowić jej skuteczną reklamę i równocześnie odzwierciedlają stosunek do potencjalnych klientów. Firm, które wykorzystują w marketingu ulotki oraz plakaty jest naprawdę wiele, dlatego warto skupić się na efekcie wizualnym tych materiałów, aby wyróżniły się na tle konkurencji. W końcu zdecydowana większość społeczeństwa jest wzrokowcami więc to wygląd powinien być kluczową kwestią w trakcie projektowania materiałów marketingowych.

Najpierw należy zainteresować odbiorcę, aby w ogóle zdecydował się wziąć ulotkę (a nie wyrzucić ją od razu do kosza) czy też zatrzymać się przechodząc obok powieszonego plakatu. Zanim podejmiemy decyzję o ostatecznym projekcie wizualizacji naszych materiałów reklamowych, zawsze należy określić docelową grupę, a więc odbiorców naszych produktów oraz usług. To od tego głównie zależy wygląd ulotek, plakatów, teczek oraz innych gadżetów firmowych.

Ulotki
Ulotka powinna być prosta (nie ma mowy o niewielkich, nieczytelnych czcionkach), jej zadaniem jest przekazanie w szybki sposób najważniejszych informacji, tak by w ciągu chwili zainteresowała odbiorcę. W innym wypadku, tak jak większość tego typu materiałów reklamowych wyląduje w najbliższym koszu na śmieci. Kluczowym elementem ulotki jest oczywiście grafika – kolor tła musi być ściśle dopasowany do zawartości ulotki (warto tutaj odnieść się do psychologii kolorów i dowiedzieć się jak poszczególne barwy wpływają na ludzki mózg). Zamieszczone zdjęcia muszą odznaczać się wysoką jakością oraz pokazywać szczegóły oferty. W celu zabezpieczenia ulotki przed ścieraniem a także zwiększenia efektu wizualnego, można pokryć powierzchnię specjalną folią błyszczącą, matową lub też lakierem dyspersyjnym.

Plakaty
Plakaty mają przede wszystkim przyciągać, zaciekawić oraz informować konkretnych odbiorców. Ten produkt reklamowy można powiesić niemal w każdym miejscu – zarówno w pomieszczeniach, jak i na otwartej przestrzeni (tutaj należy pamiętać o zastosowaniu odpowiedniego zabezpieczenia powierzchni plakatu przez uszkodzeniami i warunkami atmosferycznymi). Kluczowa jest tutaj duża widoczność przekazu, który ma być zauważony także z większej odległości. Tak jak w przypadku ulotek ważna jest prostota – wyraźna, czytelna czcionka, najlepiej jeden, kluczowy element graficzny oraz kontrastowe zestawienie kolorów, aby rzucał się w oczy. Oczywiście cały projekt musi być zgodny z wizerunkiem firmy.

Teczki ofertowe
Teczki ofertowe oprócz funkcji przechowywania w nich dokumentów, spełniają również rolę. Ich wygląd musi oczywiście być spójny z pozostałymi materiałami marketingowymi (tj. kolorystyka, rodzaj czcionki, zdjęcia). W firmowych teczkach można przekazywać dokumenty do potencjalnych klientów, współpracowników czy też innych instytucji. Taki produkt jest dowodem na w pełni profesjonalne podejście firmy oraz zwiększa jej wiarygodność i buduje markę. W przypadku teczek także można zastosować folię matową lub błyszczącą co zwiększy wytrzymałość oraz poprawi efekt wizualny.





5 porad jak skutecznie współpracować ze studiem graficznym

Przedstawiamy pięć kluczowych porad na temat skutecznej i bezproblemowej współpracy pomiędzy klientem, a studiem graficznym.

1. Wybór profesjonalnego grafika oraz zlecenie określonych zadań
Na samym początku należy znaleźć odpowiednie studio graficzne, a więc takie któremu w pełni będziemy mogli zaufać i powierzyć nasz projekt. Dzięki temu już na wstępie zaoszczędzimy sobie nerwów i stresów podczas całej współpracy. Im bardziej godny zaufania grafik, tym bardziej profesjonalne i wyrozumiałe podejście do klienta. Podczas wyboru kierujmy się zarówno opiniami znajomych, jak i przejrzyjmy przykładowe projekty wykonane przez konkretne studio. Jeśli decydujemy się na „pierwszego, lepszego” grafika raczej nie łudźmy się, że współpraca przebiegnie wzorowo a zlecenie zostanie wykonane w terminie, chociaż oczywiście zawsze są wyjątki od reguły… Po wybraniu określonej firmy graficznej przedstaw najbardziej szczegółowo jak tylko możesz (najlepiej udać się osobiście na rozmowę) czego oczekujesz i jak wyobrażasz sobie końcowy efekt. Równocześnie pamiętaj, iż graficy znają się na swojej pracy i powinni posiadać także podstawową wiedzę na temat obowiązujących trendów oraz marketingu, a więc czasem warto posłuchać ich rad i nowych pomysłów związanych z Twoją wizją.

2. Dostarczenie jak największej ilości informacji
Jako właściciel firmy oferujący konkretny produkt lub usługę, najlepiej znasz swoich klientów i wiesz jaką funkcję ma spełniać konkretny projekt (zazwyczaj jest to oczywiście wzrost sprzedaży). Dlatego przekaż grafikowi jak najwięcej informacji na temat oferty oraz grupy docelowej. Przedstaw również wcześniejsze sposoby marketingu, które się nie sprawdziły. Studio graficzne będzie wtedy wiedzieć na czym się skupić oraz czego powinni unikać.

3. Zaufanie
Jeśli zdecydowałeś się na zatrudnienie konkretnego grafika, ponieważ spodobały Ci jego poprzednie prace to postaraj się zaufać jego wiedzy i kompetencjom. W końcu zależy Ci na skuteczności i osiągnięciu zamierzonego celu więc płacisz nie tylko za samo wykonanie zlecenia ale również za pomoc od strony marketingowej. Jeśli trudno jest Ci wytłumaczyć dokładnie jak powinien wyglądać efekt końcowy, warto jest przedstawić konkurencyjne firmy z branży, w której działasz oraz projekty, które Ci się podobają lub wręcz przeciwnie.

4. Kompromis dla dobra firmy i efektywności projektu
Najważniejsze jest, aby dojść do wspólnej wizji całego projektu. Porady ze strony grafików są niezwykle istotne i świadczą o ich profesjonalnym podejściu więc warto chociaż się nad nimi zastanowić i być może połączyć chociaż część wskazówek z naszymi pomysłami.

5. Terminowość również po stronie klienta
Jeśli oczekujesz od studia graficznego wykonania zlecenia w umówionym terminie, to również staraj się systematycznie odpowiadać na zapytania grafików oraz dostarczać im wszystkie niezbędne materiały (m.in. zdjęcia, teksty, logo), czy też dokonywać płatności za projekt.





O czym nie możesz zapomnieć projektując swoje materiały promocyjne

Niemal na każdym kroku przechodząc się ulicami większego miasta wręczane są nam przeróżne materiały promocyjne, głównie w postaci ulotek reklamowych. Zdecydowana większość po kilku metrach trafia do kosza, którego zawartość zwykle jest dowodem na to, iż nie tylko my potraktowaliśmy w ten sposób ten niewielki skrawek papieru.

Jeśli prowadzimy firmę z pewnością nie chcemy, aby nasze materiały reklamowe również spotkał taki los. Pytanie więc jak zaprojektować skuteczną ulotkę, która przyciągnie uwagę odbiorców ? Poniżej przedstawiamy kilka niezwykle istotnych etapów, o których nie można zapomnieć podczas projektowania ulotki reklamowej.

1.Dokładne określenie i zawężenie grupy docelowej
Już na samym początku należy dokładnie określić do kogo właściwie jest skierowana nasza ulotka. W zależności od tego czy oferta jest przeznaczona do ludzi młodych czy też do nieco starszego pokolenia dobrana powinna być odpowiednia grafika a także styl językowy. W przypadku osób młodych, które swobodnie posługują się Internetem warto podać nazwę strony www oraz e-mail. Natomiast seniorów taka forma kontaktu będzie raczej zniechęcać, dlatego dla nich lepiej jest zastosować kontakt telefoniczny lub bezpośredni podając adres placówki.

2.Oryginalny pomysł promocji produktu lub usługi
Drugą kluczową kwestią jest oczywiście rodzaj oferowanej usługi lub produktu. Liczy się przede wszystkim oryginalność. Konkurencja na rynku ulotek jest ogromna więc za wszelką cenę trzeba się wyróżnić i zaprojektować coś, co będzie godne uwagi i zostanie zapamiętane. Ulotka powinna zaskoczyć odbiorcę (np. oryginalne/kontrowersyjne/śmieszne hasło reklamowe) lub też być kojarzona z miłymi wspomnieniami (np. ulotka w formie kartki pocztowej z wakacji). Unikatowy materiał promocyjny, który wzbudza zainteresowanie chętnie będzie pokazywany znajomym lub rodzinie.

3.Najważniejsze elementy ulotki
Podstawowy element ulotki reklamowej to nagłówek, który zazwyczaj w pierwszej kolejności przyciąga wzrok odbiorców i ma szansę, aby go zainteresować. Warto tutaj zamieścić jakiś prowokacyjny, ciekawy slogan. Sama czcionka powinna być przede wszystkim prosta i czytelna.

W kwestii oprawy graficznej, nie należy stosować zbyt wielu kolorów oraz zdjęć, aby nie przykryły najważniejszego przekazu. Zdecydowanie lepiej jest wybrać jedno zdjęcie oprawione krótkim tekstem.

Nie należy zapominać również o drugiej stronie ulotki, na której można już przedstawić więcej konkretnych informacji na temat usługi oraz samej firmy. Dobrze jest także wykorzystać to miejsce na umieszczenie na przykład kuponu promocyjnego, mapki ze wskazówkami dojazdu, informacji o trwających rabatach. Ulotka reklamowa musi również zawierać dokładne dane kontaktowe firmy. Na sam koniec warto jest przedstawić nasz projekt kilku osobom, które go ocenią i dzięki temu będziemy mogli jeszcze wprowadzić istotne zmiany przed wydrukiem i dostarczeniem materiałów do potencjalnych klientów.





"Must have" materiałów reklamowych dla szykujących się na targi

Wzięcie udziału w targach to doskonała okazja zaprezentowania oferty firmy potencjalnym klientom czy też współpracownikom. Uczestnictwo pozwala również na kształtowanie pozytywnego wizerunku działalności i wzbudzanie zaufania wśród odbiorców. Bardzo ważne jest, aby odpowiednio się przygotować do targów, w tym także wyposażyć się w określone materiały promocyjne dla wszystkich zainteresowanych osób. Poniżej prezentujemy „must have” materiałów reklamowych, które są po prostu niezbędne podczas udziału firmy w jakichkolwiek targach.

Materiały promocyjne zabierane na targi przez firmę można zasadniczo podzielić na dwie grupy – informacyjne oraz marketingowe. Podczas ich przygotowywania a wiec już na etapie projektu, należy pamiętać, iż zdecydowana większość uczestników targów już w drodze powrotnej do domu wyrzuci część zebranych materiałów, pozostawiając wyłącznie te, które zawierają ciekawe i ważne informacje. Oczywiście w pierwszej kolejności do kosza trafiają obszerne i ciężkie katalogi, dlatego też dobrym rozwiązaniem jest opracowanie krótkich i zwięzłych folderów oraz broszur, które spełnią swoją funkcję informacyjną i równocześnie nie przytłoczą odbiorcę.

Można na przykład każdą ofertę umieścić na osobnej ulotce, dzięki czemu klient zabierze tylko interesujący go materiał a firma będzie znała preferencje odbiorców i obowiązujące trendy. W przypadku materiałów informacyjny najważniejsze są broszury, foldery oraz ulotki z konkretnymi danymi na temat usług i firmy a także wizytówki, które można przypiąć do powyższych materiałów lub też wręczać osobiście uczestnikom targów, z którymi nawiązaliśmy kontakt. Efekt wizualny ma oczywiście spore znaczenie, w końcu zależy nam, aby to właśnie nasze materiały wyróżniały się wśród konkurencji. W przypadku targów pracy, dobrze jest także wyposażyć się w odpowiednie formularze, które będą wypełniane przez potencjalnych pracowników.

Drugi rodzaj to materiały promocyjne, do których zalicza się przeróżne gadżety związane z działalnością firmy. Mają za zadanie przede wszystkim zainteresować i przyciągnąć odwiedzających na stanowisko a także oczywiście wpływać pozytywnie na wizerunek przedsiębiorstwa. Co ważne, projektowane gadżety powinny być łatwo identyfikowane z firmą i muszą być dopasowane do grupy docelowej (np. dzieci, osoby starsze, kobiety). Do materiałów promocyjnych wlicza się także przygotowanie specjalnych konkursów oraz dodatkowych atrakcji dla wszystkich uczestników. Oczywiście taka forma promocji również powinna być powiązana tematycznie z działalnością przedsiębiorstwa.





Copywriting produktowy - czyli jak pisać aby sprzedawać

Copywriting produktowy to najważniejszy sposób komunikowania się z klientami. Opis produktu umieszczony na stronie zastępuje sprzedawcę oraz handlowca w jednym.

Dlatego też, wszelkie udostępnione informacje powinny zawierać zarówno niezbędne wiadomości na temat konkretnego produktu, jak i również odpowiadały na pytania jakie klient mógłby zadać sprzedawcy w sklepie zastanawiając się nad zakupem. Prawidłowo napisany tekst ma spełniać rolę informacyjną oraz w konkretny sposób powinien oczywiście podkreślać zalety produktu.

Na samym początku należy dokładnie określić grupę docelową klientów naszego produktu (opis zupełnie inaczej będzie skonstruowany w przypadku mężczyzn i kobiet a także osób w podeszłym wieku lub nastolatków. To podstawowy i najważniejszy etap, aby w ogóle zacząć pisać dobry tekst opisujący konkretny produkt. Skuteczny opis zawsze będzie nastawiony na sprzedaż produktu. Dlatego też, należy skupić uwagę klientów na najbardziej istotnych oraz wyróżniających go cechach na tle konkurencji. Unikalny oraz nasycony niezbędnymi danymi opis będzie dostarczał potrzebnych informacji dla klienta a równocześnie rozwieje jego wszelkie wątpliwości i tym samym skłoni do dokonania zakupu. W trakcie tworzenia unikalnego opisu produktowego zawsze należy spojrzeć na produkt oczami kupujących, a także podkreślić indywidualne cechy proponowanej przez nas oferty łącznie z podaniem korzyści, którą osiągnie po jej zakupie.

Podczas tworzenia opisu produktowego nie można także zapominać o robotach wyszukiwarek internetowych. Oczywiście z jednej strony tekst ma za zadanie sprzedać produkt i być tworzony w pełni dla użytkowników, którzy odwiedzają nasz sklep, jednak równocześnie dobrze, aby był on postrzegany pozytywnie przez internetowe wyszukiwarki, co wspomaga pozycjonowanie strony (osiąganie wyższych pozycji i tym samym większej liczy odwiedzających). Dlatego też w trakcie pisania konkretnego tekstu, warto zastosować słowa lub wyrażenia kluczowe, po których klienci prawdopodobnie wyszukują nasz produkt lub usługę.

Nigdy nie należy kopiować opisów produktowych z innych sklepów (szczególnie ze stron konkurencji). Każdy opis powinien być w pełni unikalny oraz oryginalny. Tylko taki tekst będzie przyciągał klientów, wyróżni naszą stronę oraz przyczyni się do skutecznej sprzedaży.

Stosowanie zbyt długich, ogólnych i często nudnych opisów także nie jest wskazane. Klienci bardzo często niemal od razu opuszczają takie strony, ponieważ zależy im na konkretnych informacjach oraz korzyściach wynikających z zakupu produktu.





Jak naprawić zniszczoną książkę?

Zamiast wyrzucać kolejną książkę, warto ją naprawić - i to samodzielnie. Oto mały poradnik jak można tego dokonać.

Krok 1: Przygotowanie
Na samym początku należy skompletować wszystkie elementy zniszczonej książki: okładkę, wkład książkowy i wypadające strony. Gdy wkład jeszcze się trzyma, należy go oddzielić od okładki nożem.

Krok 2: Czyszczenie
Aby na nowo połączyć wkład z okładką należy oczyścić kartki z kleju.

Krok 3: Klejenie stron
Wiele stron może być naderwanych. Jeszcze przed sklejeniem książki należy je podkleić - najlepiej papierem pergaminowym. Wystarczy kawałek papieru posmarować klejem i przyłożyć do naderwanego miejsca.

Krok 4: Smarowanie grzbietu
Naprawione kartki i wkład należy poukładać według kolejności numerycznej i równo ułożyć. Następnie przycisnąć innymi książkami i posmarować grzbiet książki klejem, najlepiej introligatorskim CR lub Vikolem. Tak przygotowany wkład należy zostawić aż wyschnie.

Krok 5: Wzmocnienie okładki
Do wzmocnienia środka okładki wystarczy kawałek papieru. Należy go przyciąć na wysokość książki, posmarować klejem i umieścić na wewnętrznej części okładki.

Krok 6: Składanie książki
Już po wyschnięciu wkładu i okładki wystarczy połączyć oba elementy. Należy posmarować pasek papieru w wewnątrz okładki i przyłożyć wkład. Na sklejoną książkę najlepiej położyć jeszcze coś ciężkiego i poczekać
aż klej wyschnie.




Gdzie kupić papier?

W Polsce istnieje zaledwie kilka wartych polecenia hurtowni i salonów papierniczych, u których zaopatrują się drukarnie i producenci opakować z papieru i tektury.

Każda z hurtownia, choć dysponuje podobnym asortymentem ma swoje niepowtarzalne zalety. Gdy producent ma zamiar wykonać teczki papierowe lub koperty z nadrukiem wybierze zupełnie inne miejsce niż kiedy miałby zrealizować zlecenie na ekologiczne torby reklamowe.

Hurtownia Papirus posiada w swojej ofercie kartony, tektury i szeroką paletę papierów. Można tutaj znaleźć odpowiednie materiały do druku lub do wykonania opakowań (np. teczki na dokumenty, torby reklamowe, czy koperty kartonowe)
Link: www.papyrus.com

Antalis jest miejscem, w którym liczy się czas przedsiębiorcy. Obsługa zamówienia jest w całości wykonywane przez firmę - wystarczy zadzwonić, zamówić odpowiedni asortyment i wskazać miejsce dostarczenia.
Link: www.antalis.pl

Jakon - hurtownia papieru z wieloletnią tradycją. Przy wyborze asortymentu można liczyć na profesjonalną pomoc.
Link: www.jakon.com.pl

Salon papierniczy Cezex posiada ofertę dla firm i osób nie prowadzących działalności gospodarczej. Można tutaj kupić papiery i kartony w dowolnym formacie. Do tego można zamówić papier pocięty według określonego wzoru.
Link: www.cezex.pl

Europapier - salon papierniczy z szeroką gamą papierów i kartonów ozdobnych.
Link: www.europapier.com

Igepa - hurtownia papieru, która oferuje szeroki asortyment w bardzo przystępnych cenach.
Link: www.igepa.com.pl




Jak dobrać opakowanie?

Jak wynika z badań Gfk Polonia, 22 proc. respondentów decyzję o zakupie produktu podejmuje na podstawie jego opakowania. Forma i wygląd opakowania może zadecydować o sukcesie lub porażce niemal każdego produktu. Konsumenci coraz częściej "kupują wzrokiem" dlatego kształt, kolor a nawet rodzaj materiału z jakiego wykonane jest opakowanie ma tak istotne znaczenie.

W takim razie jak powinno wyglądać opakowanie, aby na półce z podobnymi towarami przyciągnęło uwagę klienta?

Przede wszystkim powinno przekazać prosty komunikat o produkcie i wzbudzać pozytywne emocje. Podczas dokonywania oceny, ze wszystkich zmysłów wzrok jest najważniejszy. Dlatego już w pierwszych chwilach opakowanie powoduje zaciekawienie, albo odrzucenie. Według podstawowych kryteriów każde opakowanie powinno być zgodne z pozycją marki (np. produkty dyskontowe nie posiadają ekskluzywnych opakowań), funkcjonalne i dobrze rozpoznawalne.

O wyglądzie i formie opakowania decyduje:

1. Produkt
Opakowanie jest ściśle związane z jakością towaru i jego ceną. W przypadku kosmetyków w ostatnim roku preferowano proste formy w jasnych kolorach szczególnie niebieskim np. kremy Nivea. Obecnie coraz śmielej wykorzystuje się opakowania w ciemnych kolorach: czarnym, czerwonym lub granatowym.

2. Grupa docelowa odbiorców
Opakowanie działa na podświadomość klienta i wysyła do niego pewien sygnał. Gdy na sokach widzimy bohaterów kreskówek wiadomo, że produkt skierowany jest do dzieci. Tak samo ekskluzywne opakowanie w założeniu posiada cenną zawartość przeznaczoną dla konkretnych odbiorców.

3. Moda
Jeżeli produkt ma być zauważony musi poddać się panującym trendom. W ostatnich latach coraz mocniej kładzie się nacisk na ochronę środowiska naturalnego. Najlepszym tego wyrazem są torby ekologiczne lub informacje o recyklingu zamieszczane na opakowaniach.




Jak adresować koperty?

Każda koperta powinna być zaadresowana w odpowiedni sposób. Stosowanie się do poniższych zasad może skrócić czas doręczenia listu.

Na początku należy uzupełnić dane odbiorcy.

Po prawej stronie koperty podajemy takie informacje jak:

Imię i nazwisko
Ulica, numer domu i mieszkania
Kod pocztowy i miejscowość


W przypadku listów zagranicznych należy podać również nazwę kraju

Całość należy rozpocząć zwrotem grzecznościowym np. "Szanowny Pan". W przypadku korespondencji biznesowej lub do osób szczególnie bliskich skróty typu Sz.P. są niedopuszczalne.

Z kolei po lewej stronie w górnym rogu koperty należy podać dane nadawcy, takie jak:

Imię i nazwisko nadawcy
Ulica, numer domu i mieszkania
Kod pocztowy i miejscowość




Jak odróżnić papier od tektury?

Papier i tektura to na pierwszy rzut oka zupełnie inne materiały. Niekiedy jednak dochodzi do wielu pomyłek i tak papier jest mylony z kartonem, a karton z papierem. Najprostszym sposobem ich rozróżnienia jest gramatura.

Według międzynarodowych standardów gramatura papieru nie może przekroczyć 225 g/m2. W Polsce natomiast obowiązują nieco inne parametry: papier to surowiec do 250 g/m2, a tektura powyżej 250 g/m2. Jest to podział "książkowy", do którego jednak nie wszyscy się stosują.

W świecie producentów papieru można spotkać się z następującą klasyfikacją:

1) tzw. "bibułka" - do 25 g/m2

2) Papier - od 26 do 160 g/m2: najbardziej popularny, to z niego robione są np. kartki w zeszytach i książkach, można go znaleźć w każdej domowej drukarce

3) Karton - od 161 do 320 g/m2: stosowany często do produkcji galanterii papierniczej m.in. teczki kartonowe, skoroszyty, koperty usztywniane

4) Tektura - powyżej 321 g/m2: wykorzystywana w pracach introligatorskich np. teczki introligatorskie, okładki




Alaska - charakterystyka kartonu

Alaska jest to karton przeznaczony do produkcji opakowań mających kontakt z żywnością - posiada atest żywnościowy PZH. A kremowy spód pozwala wykorzystać karton do produkcji ekskluzywnej galanterii papierniczej.

Karton jest wyjątkowo podatny na tłoczenie, wykrawanie i perforowanie. Równie często wykorzystywany jest do druku przy zastosowaniu tradycyjnych farb. Niestety na kremowym spodzie kartonu zalecany jest nadruk wyłącznie jednym kolorem.

Karton Alaska występuje w następującej gramaturze: 200, 215, 230, 250, 275, 300, 325, 350.

Opakowania najczęściej projektowane i produkowane z kartonu Alaska: okładki do książek, teczki papierowe, foldery, skoroszyty biurowe, teczki ozdobne, pudełka kartonowe, pocztówki, kalendarze, koperty kartonowe, plakaty.




Arktika - charakterystyka kartonu

Arktika jest kartonem graficznym, ale w odróżnieniu od Alaski, z białym spodem. Również posiada atest żywnościowy PZH i jest chętnie wykorzystywany do produkcji opakowań mających kontakt z żywnością.

Spód kartonu jest możliwy do zadruku również w jednym kolorze. Karton Arktika występuje w następującej gramaturze: 180, 200, 215, 230, 250, 300, 325, 350.

Zastosowanie kartonu: teczki papierowe, skoroszyty biurowe, foldery, teczki ozdobne, pudełka kartonowe, karty pocztowe, kalendarze, koperty kartonowe.




Metody uszlachetniania druku

Uszlachetnianie druku dotyczy zarówno technik drukarskich i introligatorskich. Polegają na pokrywaniu powierzchni substancjami, które skutecznie podniosą wizualne walory materiału.

Do najbardziej popularnych technik uszlachetniania druku zalicza się:

1. Foliowanie - błyszczące, matowe, specjalne
2. Lakierowanie UV punktowe lub pełną aplą
3. Tłoczenie
4. Brokat
5. Zdrapka
6. Impregnowanie
7. Gumowanie
8. Zadruk farbami specjalnymi




Klasyfikacja papierów stosowanych w poligrafii

1. Papier czerpany: charakteryzuje się nierówną powierzchnią i postrzępionymi krawędziami. Nie wykazuje zjawiska anizotropii, czyli różnic w zależności od kierunku jego ułożenia względem sita maszyny papierniczej.

Jest stosowany do sporządzania dokumentów o znaczeniu historycznym, produkcji wyrobów luksusowych, celów artystycznych i konserwacji zabytkowych książek.

2. Papier offsetowy: jest mocno zaklejony, maszynowo gładzony tj. o powierzchni matowej. Najczęściej o gramaturze 55g/m2 i więcej. Służy do drukowania offsetowego, typooffsetowego, sitowego i typograficznego. Wykorzystywany m.in. przy produkcji kopert papierowych lub łączonych z kartonem.

3. Papier gazetowy: produkowany w zwojach zakresie gramatur 28-65 i jako maszynowo gładzony. Może być wykorzystywany do drukowania techniką typograficzną lub offsetową, z tym że papiery typo są z reguły niezaklejone, a offsetowe częściowo. Jak sama nazwa wskazuje, stosowany do drukowania gazet.

4. Papier rotograwiurowy: to papiery superkalandrowane przeznaczone do drukowania rotograwiurowego. W stosunku do papieru offsetowego, mają mniejszą wytrzymałość powierzchni i stopień zaklejenia, ale większą gładkość i są znacznie bielsze.

5. Papier do pisania: głównie do drukowania akcydensów, zeszytów (linie i kratki) itp. Produkuje się w formie arkuszy, w odmianie BD, PD lub D o gramaturze powyżej 50g/m2. Jest mocno zaklejony.

Papier biurowy dzieli się na:

6. Papier kserograficzny: najczęściej BD lub makulaturowy, stosowany w kopiarkach ksero. Wytwarzany jest najczęściej jako zaklejony w masie i powierzchniowo w gramaturach 80, 90 i 100g/m2 w arkuszach A4 i A3. Ma powierzchnię matową, określoną grubość, gładkość, sztywność i właściwości optyczne.

7. Papier ink-jet: papiery powlekane do drukowania atramentowego Produkowany na specjalne zamówienie. Atrament nie rozlewa się, a wnika w papier.

8. Papier do igłówek: służy po uprzednim zadrukowaniu do ręcznego lub komputerowego wypełniania. Są to papiery BD, PD lub makulaturowe. Jest zaklejany, ma barwę białą lub inną jasną.

9. Luksusowe papiery biurowe: to papiery niepowlekane, mocno zaklejone w masie lub powierzchniowo. Charakteryzuje się dużą sztywnością i sprężystością. Zadrukowuje się głównie techniką offsetową i sitową.

Z papieru powyżej 200g/m2 można robić zaproszenia, wizytówki, okładki, teczki konferencyjne (tzw. ofertówki).




Jak powstaje kolor?

Odpowiedni kolor w poligrafii można uzyskać na dwa sposoby: metodą CMYK lub sięgając po skalę Pantone.

PANTONE
Jest to system, który obejmuje paletę gotowych kolorów "prosto z puszki". Najbardziej znaną klasyfikacją jest skala Pantone Kolor Formula Guide, w której to każdy kolor posiada swój unikatowy numer np. kolor zielony w skali pantone posiada numer 341, a kolor czerwony 1797.

CMYK
Jest to metoda uzyskiwania koloru w systemie mieszania 4 podstawowych: C-cyan, M-magenta, Y-yellow, K-black.

Na przykład chcemy uzyskać kolor zielony w systemie CMYK. Po zmieszaniu kolorów C i Y otrzymamy ciemną zieleń. Aby uzyskać inny odcień wystarczy zmienić proporcje kolorów podstawowych
- dla rozjaśnienia zieleni należę dodać nieco więcej C. Podobnie uzyskuje się kolor niebieski, na który składa się C i M. Dla lepszego efektu warto dodać również odrobinę K.