10 wskazówek projektowania opakowań kartonowych
Zaczynasz przygodę z opakowaniami? Szukasz pudełek na własne produkty? Poznaj 10 wskazówek, które ułatwią Ci projektowanie opakowań kartonowych.
Projektowanie opakowań kartonowych to nie tylko pasjonujące zajęcie. To także bardzo odpowiedzialne zadanie. Zaprojektowanie ciekawych opakowań dla Twoich produktów to gwarantowany sukces w branży e–commerce. Właśnie dzięki odpowiednim pudełkom najbardziej lubiane marki stworzyły swój niepowtarzalny wizerunek. Unikatowe opakowania produktowe sprawią, że będziesz pozytywnie i na długo zapamiętany przez klientów.
Poniżej kilka praktycznych wskazówek, które pozwolą Ci zaprojektować fantastyczne opakowania i zostawić konkurencję daleko w tyle. Zaczynamy!
Projektujesz pudełka kartonowe dla klientów – pamiętaj o nich
Opakowanie jest przeznaczone dla klienta. To jemu ma się ono podobać na tyle, aby po nie sięgnął. Musisz określić swoją grupę docelową i to do niej dopasować wygląd opakowania. Inaczej powinien być zapakowany produkt dla osób starszych, inaczej dla małych dzieci. Lepiej nawet nie próbować tworzenia opakowania, które ma zachwycić każdego, bo jest to praktycznie niemożliwe. Zawsze w pierwszej kolejności myśl o tym, kim są Twoi klienci.
Zadbaj o jasny przekaz przy projektowaniu pudełek kartonowych
Informacje zamieszczone na opakowaniu powinny być przejrzyste i czytelne. Konsument musi już po kilku sekundach wiedzieć, jaki produkt trzyma w ręku, do czego jest przeznaczony i jaka marka go wyprodukowała.
Pamiętaj również, że opakowanie nie może wprowadzać w błąd. To znaczy sugerować, że w środku znajduje się inny produkt, niż w rzeczywistości.
Opakowanie musi ujawnić korzyści Twojego produktu
Wyobraź sobie, że klient ma ograniczony budżet i szuka produktu w pewnym zakresie cenowym. Który ostatecznie wybierze? Oczywiście ten, który gwarantuje mu jak najwięcej korzyści. Właśnie z tego względu podkreślanie pozytywnych właściwości oferowanego przedmiotu jest tak ważne.
Wybierz kilka jego najważniejszych zalet. Pamiętaj jednak o tym, żeby starać się nie powtarzać tego, co już obiecuje konkurencja. Nie chwal produktu na opakowaniu zbyt nachalnie, bo to zniechęca.
Pudełka muszą być uniwersalne – nie na raz
Wiele marek, którym już udało się sprzedać dużą ilość określonych produktów, zastanawia się nad tym, aby wypuścić ich kolejne artykuły z tej serii. Czy to dobry pomysł? Tak, ale tylko wtedy, jeżeli pomyślałeś już o tym wcześniej. Przy projektowaniu opakowania dla pierwszego produktu, należy wziąć pod uwagę możliwość jego rozwoju i wyprodukowania kolejnych jego edycji.
Dlatego postaw na opakowania kartonowe, które będą na tyle uniwersalne, że bez problemu będzie można w nie zapakować kolejny artykuł z serii. Nic tak nie denerwuje klientów, jak kolejny produkt, który w żaden sposób nie kojarzy się z linią, którą już wcześniej pokochali.
Projektowane opakowanie kartonowe musi być praktyczne
Do tej pory koncentrowaliśmy się przede wszystkim na tym, aby Twój produkt został opakowany estetycznie i atrakcyjnie dla klienta. Jednak nie wolno Ci zapominać o tym, że opakowanie musi być praktyczne. Nie może być tak, że konsumenci mają problem z wyjęciem artykułu z pudełka. Szczególnie funkcjonalne muszą być opakowania w branży spożywczej.
Czy zdarzyło Ci się kiedyś kupić płatki kukurydziane, które ciągle wysypują się z opakowania? Jeżeli tak, to już wiesz, jak irytujące potrafi być to dla klienta. Dlatego dobrze jest czasami skorzystać z rozwiązań zaprezentowanych już wcześniej przez konkurencję. Na przykład zaprojektować opakowanie płatków z możliwością ich wielokrotnego otwierania i zamykania.
Skoncentruj się na grupie cenowej
Tworząc opakowania zastanów się nad tym, do jakiego przedziału cenowego będą się zaliczały Twoje produkty. Zazwyczaj klient doskonale wie, ile jest w stanie wydać i szuka w sklepie określonych opakowań.
Jeżeli klient poszukuje jakiegoś produktu budżetowego, to siłą rzeczy, będzie omijał wzrokiem artykuły w ekskluzywnych opakowaniach. Dlatego zawsze pamiętaj o tym, do jakiej grupy cenowej należy Twój produkt i dopasuj do niej opakowanie.
Projektuj opakowania kartonowe w różnych rozmiarach
Wielkość opakowania musi być dopasowana do potrzeb klientów. Artykuł musi dobrze wyglądać niezależnie od rozmiaru. Doskonałym przykładem będą tutaj napoje gazowane. Świetnie się prezentują zarówno w puszkach, jak i w plastikowych butelkach.
Kształt opakowania ma znaczenie
Myśląc o formie opakowania, w pierwszej kolejności pewnie przychodzą Ci do głowy perfumy. Jednak jego kształt tak naprawdę jest istotny przy każdym artykule. Charakterystyczne opakowanie pozwoli klientowi bardzo szybko rozpoznać produkt danej marki.
Kreatywne projektowanie opakowań kartonowych to podstawa
Opakowanie powinno zaskakiwać i przyciągać uwagę klienta. Może do stworzenia odpowiedniego projektu zainspiruje Cię herbata marki Green Berry Tea. Tutaj bardzo ciekawe jest nie tylko samo opakowanie w stonowanych kolorach, ale również fakt, że torebki na herbatę po wrzuceniu ich do gorącej wody tworzą kształty ptaków złożonych z papieru.
Projektowanie opakowań kartonowych a emocje
Opakowanie wcale nie musi ,,krzyczeć”, aby zostało zauważone przez klienta. Lepiej opracować coś bardziej stonowanego, co będzie przemawiało do jego emocji i budziło w nim pozytywne skojarzenia. Niech design przemówi – wzbudź w kliencie pozytywne emocje. Jeśli nie wiesz, w jaki sposób zaprojektować takie opakowanie, skorzystaj z oferty profesjonalistów.
To już wszystkie najważniejsze wskazówki.
Mamy nadzieję, że weźmiesz je pod uwagę i zaprojektowane przez Ciebie opakowania spodobają się Twoim klientom. A jeśli masz wątpliwości, zapraszamy do kontaktu. Od lat wspieramy działania marek, projektując i drukując dla nich opakowania.