branding w ecommerce
|

Przewodnik po brandingu Twojej marki – poradnik dla e-commerce

Wyjaśniamy, czym jest branding i przedstawiamy porady, wskazówki i inspiracje, jak skutecznie budować tożsamość marki w e-commerce.

W ostatnich latach Internet stał się niezwykle konkurencyjną przestrzenią handlu. Internauci w Polsce przyzwyczaili się do zakupów online. Według danych Statista Digital Market Outlook w 2019 roku wartość polskiego sektora e-commerce przekroczyła już ponad 50 mld złotych. Jednocześnie jednak znacznie zwiększyła się lista przedsiębiorców, którzy prowadzą sprzedaż za pośrednictwem Internetu. Każdego roku powstają setki nowych sklepów internetowych, które często handlują zbliżonym asortymentem, sprzedając wszystko: od ubrań przez produkty spożywcze po specjalistyczny sprzęt medyczny.

Jak w takiej sytuacji wyróżnić się ze swoją ofertą, skutecznie docierać do odbiorców i sprzedawać? Odpowiedzią na to pytanie jest branding. Wyjaśniamy, czym jest branding i przedstawiamy porady, wskazówki i inspiracje, jak skutecznie budować tożsamość marki w e-commerce.

W tym artykule dowiesz się:

  1. Czym jest branding?
  2. O czym musisz pamiętać zanim zaczniesz myśleć o budowaniu marki
  3. Jak wyróżnić swoją markę
  4. Jakie są najważniejsze elementy tożsamości marki
  5. Jak uzyskać spójność marki i stworzyć kompleksową strategię
  6. Poznaj firmy, które skutecznie budują swoją markę

 

Czym jest branding?

Czy w ogóle warto inwestować w tożsamość marki? Na początek warto wyjaśnić, czym właściwie jest branding. Osoby, które znają język angielski nie będą miały problemów z rozszyfrowaniem, że termin ten pochodzi od słowa brand, czyli marka. Marka jest całą percepcją, którą otrzymuje Twoja oferta, jej postrzeganiem – zarówno wewnątrz świata biznesowego, jak i przez klientów.

Branding to rzeczownik, który określa proces świadomego tworzenia marki – tak, aby była niezwykła, jedyna w swoim rodzaju, wyróżniała się. Aktywnie podejmowane działania pozwalające na to, by Twoja oferta została zapamiętana, utrwaliła się w pamięci w pozytywnym kontekście, co będzie przekładało się na decyzje o zakupie.

Warto także poznać termin brand identity – tożsamość marki, są to wszystkie elementy graficzne, które składają się na odbiór marki – takie jak logo, wygląd strony internetowej, opakowania, czy projekt materiałów reklamowych (wszelkiego rodzaju ulotek, broszur, katalogów, banerów).

branding dla sklepu internetowego

Możesz zadawać sobie pytanie, czy w ogóle warto przeznaczać czas i pieniądze na branding. Dlaczego to jest tak istotne? Wyobraź sobie, że masz firmę, która oferuje kosmetyki.

Gdybyś przeprowadził ankietę, w której zadałbyś pytanie, czy klientki zgodziłyby się zapłacić wyższą cenę za krem w opakowaniu z ładniejszą etykietką, zapewne zdecydowana większość odpowiedzi byłaby negatywna. Zamiast tego lepiej otrzymać przecież większą ilość kosmetyku czy produkt zawierający lepsze składniki.

W rzeczywistości jednak decyzje zakupowe nie są podejmowane w sposób tak racjonalny. Często decyduje podświadomość – pierwsze wrażenie, trudny do określenia zachwyt, ulotna emocja. Kobiety, które kupują kosmetyki poszukują piękna i luksusu, pragną czuć się atrakcyjnie, zmysłowo, otaczać ładnymi przedmiotami.

Brzydka etykietka psuje to wrażenie, przeszkadza w celebrowaniu chwili, kojarzy się ze złym gustem i często również – złą jakością. Z tego powodu jest bardzo prawdopodobne, że nie mając czasu dokładnie analizować składów, sięgną po produkt w ładniejszym opakowaniu.

Branding w e-commerce. Pytania, na które warto odpowiedzieć, zanim zaczniesz myśleć o budowaniu marki

Jest zrozumiałe, że posiadając w swojej ofercie produkty dobrej jakości, możesz być podekscytowany myślą o promowaniu swojej oferty. Cieszyć się na myśl o tym, jakie kreatywne działania podejmiesz i jakie wrażenie zrobisz na potencjalnych klientach. Nie warto jednak podejmować działań pośpiesznie.Jeżeli naprawdę chcesz skutecznie docierać do klientów, warto wcześniej dobrze przeanalizować swoją strategię. Poniżej prezentujemy kilka pytań, na które warto odpowiedzieć, zanim zaczniesz myśleć o budowaniu marki.

  • Kim jesteś? Co oferuje Twoja firma?

To może wydawać się banalne, jednak zawsze warto na początek zdefiniować swoją tożsamość w biznesie – czym dokładnie zamierzasz się zajmować, jakie produkty oferujesz, jakie masz doświadczenie i co czyni Twoje produkty lub usługi naprawdę dobrymi. Na tym etapie pomocny może być storytelling, czyli wykorzystanie opowieści. Pamiętaj jednak, że Twoja historia interesuje odbiorców jedynie w takim stopniu, w jakim odpowiada na ich problemy i potrzeby.

  • Jakie cechy najlepiej opisują Twoją ofertę?

Pomyśl o cechach, które stanowią największe atuty Twojej oferty. Określ, do czego dążysz, jaka jakość właściwości są Twoim celem. Na tym etapie może przydać się ambicja i fantazja, pamiętaj jednak, aby nie przesadzić: jeżeli posiadasz sklep z niedrogą sztuczną biżuterią dla nastolatek próby promowania go na wzór luksusowych salonów jubilerskich jedynie podkreślą niską jakość i sprawią, że efekt będzie karykaturalny.

  • Jakimi wartościami kierujesz się w codziennej pracy? Jaka jest misja Twojej firmy?

Nie traktuj „misji” jako zbioru sloganów. Pomyśl o tym, w jaki sposób pracujesz, na co zwracasz uwagę, jakie są Twoje nawyki i wybory, co jest dla Ciebie ważne. Oferujesz produkty wytwarzane w sposób tradycyjny, wybierasz rozwiązania ekologiczne, przyjazne środowisku? A może ponad wszystko zwracasz uwagę na jakość? Wyeksponuj te cechy. Niech po spojrzeniu na opakowanie lub reklamę Twoi klienci od razu mają skojarzenia z określonymi wartościami.

  • Jakie działania podejmuje Twoja konkurencja?

Najczęściej nie ma żadnego sensu tworzyć kolejnej firmy, która będzie oferowała dokładnie to samo, co sklepy działające już dłużej na rynku. Zapoznaj się z ofertą Twoich konkurentów, zwróć uwagę na jej mocne i słabe strony. Czerp z ich doświadczeń, zwracając uwagę na błędy, których sam możesz uniknąć.

  • Do kogo adresujesz swoją ofertę i czego poszukują Twoi potencjalni klienci?

Aby skutecznie sprzedawać, zawsze musisz myśleć o tym, do kogo adresowana jest oferta, jakie są potrzeby i wartości grupy docelowej. Błędy w komunikacji z klientami mogą sprawić, że całkowicie stracisz ich zaufanie. Gdy promujesz produkty dla seniorek, zbyt oryginalna, młodzieżowa stylistyka może się nie sprawdzić. Z drugiej strony jednak poważnym błędem jest myślenie, że spodoba im się przestarzałe, nieciekawe „trącące myszką” wzornictwo.

Znajdź sposób na to, by się wyróżnić

Obecnie możliwości wyboru interesujących produktów są większe niż kiedykolwiek. Wyobraź sobie, że chcesz kupić jakiś produkt, na przykład krem do Twojego typu cery.

Po wpisaniu hasła w wyszukiwarkę otrzymujesz setki wyników. Czy w takim wypadku zwrócisz uwagę na ofertę nieznanej marki, w banalnym białym opakowaniu z niebieskim napisem, którą zdobią kiczowate zdjęcia kwiatów? Wątpliwe. Mdłe kolory i powielanie po raz tysięczny tych samych motywów nie pomoże Ci się wyróżnić.

Można jednak podejść do tematu zupełnie inaczej, kreatywnie Na przykład poszukać inspiracji przeglądając stare reklamy z lat 40. i 50. Stworzyć projekt, który będzie nawiązywał do stylistyki retro, jednak w zupełnie nowym, odświeżonym wydaniu, z elementami punkowymi lub rockowymi. Jeżeli całość będzie dopracowana, od razu dasz znać swoim klientom, że czerpiesz z najlepszych tradycji, jednak znasz także nowe trendy w modzie i potrafisz dotrzeć do osób o nietuzinkowym charakterze. Warto szukać kreatywnych rozwiązań.

Budowanie tożsamości marki. Najważniejsze elementy

Budowanie tożsamości marki zawsze będzie wymagało zwrócenia uwagi na kilka elementów, które decydują o ogólnym wrażeniu. Oto najważniejsze z nich:

  • Paleta kolorów – kolor jest jednym z najważniejszych środków wyrazu przy projektowaniu kampanii reklamowych. Poszczególne kolory wywołują określone skojarzenia, głęboko zakorzenione w naszej świadomości i kulturze. Różne odcienie zupełnie inaczej oddziałują na emocje. Jeżeli pragniesz zakomunikować, że oferujesz żywność ekologiczną, naturalnym wyborem będzie zieleń. Inne kolory sprawdzą się jednak w przypadku sklepu z akcesoriami samochodowymi – w tym przypadku lepiej sprawdzi się czerń czy czerwień, które kojarzą się z technologią, bezpieczeństwem i dynamiką.
branding
  • Typografia – najczęściej nie zwracamy uwagi na krój pisma, gdy jest dopasowany, źle dobrane fonty jednak sprawią, że przygotowane będą wyglądały nieprofesjonalnie lub nieczytelnie. W przypadku, gdy chcesz postawić na elegancką klasykę, najlepiej sprawdzą się fonty szeryfowe, które są dość bezpiecznym wyborem. Jeżeli jednak kierujesz swoją ofertę dla dzieci, idealne będą fonty bezszeryfowe.
  • Formy, kształty i dominujące motywy – ważne zarówno przy projektowaniu logo, jak i wszelkiego innego rodzaju elementów graficznych. Owalne czy organiczne formy wywołują zupełnie inne wrażenie niż ostre, poszarpane, geometryczne. Te pierwsze sprawdzą się gdy oferujesz produkty dla dzieci czy zdrową żywność, te drugie w przypadku elektroniki.
marka sklepu internetowego
  • Tone of voice – „ton głosu” czyli wydźwięk marki, emocje, jakie towarzyszą marketingowym komunikatom. Zastanów się, w jaki sposób chcesz, by klienci reagowali na Twoją ofertę – chcesz dawać im poczucie bezpieczeństwa, spokój, a może pobudzać do działania? Wszystkie wyżej opisane elementy powinny wpisywać się w tę emocję.

Zadbaj o spójność wszystkich elementów, by stworzyć kompleksową strategię

Masz dużo kreatywnych pomysłów, jak stworzyć piękne elementy graficzne, które zachwycą klientów? Pamiętaj o tym, że od ilości i oryginalności ważniejsza jest spójność. W wielu przypadkach sprawdzi się minimalizm prostota i dopracowane dyskretne detale. Najważniejsze jest, by całość była harmonijna i nieprzeładowana. W przeciwnym razie poszczególne elementy będą kłóciły się ze sobą, odbiorca będzie miał wrażenie chaosu.

Pamiętaj, że motywy, które wybierasz powinny towarzyszyć Twojej ofercie konsekwentnie. Jeżeli zaprojektujesz swoją stronę internetową w jednym stylu, opakowania w drugim, a newslettery jeszcze zupełnie inaczej, istnieje poważne ryzyko, że odbiorca w ogóle nie skojarzy tych materiałów z Twoją firmą.

Dzięki spójności stworzysz kompleksową strategię, która uczyni Twoją firmę rozpoznawalną. Dopracowane materiały graficzne i piękne opakowania sprawią, że klient będzie miał poczucie obcowania z czymś wyjątkowym, będzie celebrował sam moment dokonywania zakupu, nie żałując wydanych pieniędzy. Możliwości tworzenia estetycznych opakowań, drukowanych materiałów reklamowych i katalogów są wręcz nieskończone – warto poszukać ciekawych rozwiązań dla swojej oferty.

Poznaj firmy, które skutecznie budują swoją markę

 

Irish Socksciety

Irish Socksciety powstało w październiku 2017 roku w Galway i od tej pory nieustannie zachwyca świetną jakością oraz nietypowym poczuciem humoru i stylistyki.

„Od pierwszego dnia, Irish Socksciety okazało się bardzo dużym sukcesem i do tej pory rozwija się bardzo dynamicznie, co nieustannie wzbudza nasz zachwyt” – mówi Joanna Zalech, współzałożycielka firmy.

Skarpetki same w sobie są doskonałym pomysłem na prezent, drobny i zabawny upominek. Jednak klucz do sukcesu marki tkwi właśnie w pomyśle na identyfikację marki.

Czym jest branding? Poradnik dla e-commerce
Czym jest branding? Poradnik dla e-commerce
Czym jest branding? Poradnik dla e-commerce

Polka Sport

Polka Sport jest polską marką odzieży sportowej, która powstała z myślą o kobietach. Pierwszym produktem, jaki znalazł się w jej ofercie, były spódniczki biegowe. Szybko zyskały one grono wiernych biegaczek, które od 2016 roku systematycznie się powiększa.

Popularność marki to zasługa przemyślanej strategii oraz osobiste zaangażowanie jej właścicielki.

Czym jest branding? Poradnik dla e-commerce
Czym jest branding? Poradnik dla e-commerce

 

Marbley One

Oto przykład jak podejście minimalistyczne w tworzeniu wizerunku marki może podkreślić jej prestiż.

Czym jest branding? Poradnik dla e-commerce
Czym jest branding? Poradnik dla e-commerce

 

Yumi

Jeżeli posiadasz markę kosmetyków naturalnych to podobnie jak Yumi musisz zadbać o spójność przekazu. Tutaj nie ma przypadku. Marka stawia na naturalne rozwiązania co udowadnia na każdym etapie kontaktu z klientem.

Czym jest branding? Poradnik dla e-commerce
Czym jest branding? Poradnik dla e-commerce
Czym jest branding? Poradnik dla e-commerce

 

Raceism

Właściciele Raceism.com z pasji oraz potrzeby angażowania miłośników motoryzacji stworzyli projekt, który poświęcony został rozwojowi modyfikacji samochodów.

Czym jest branding? Poradnik dla e-commerce
Czym jest branding? Poradnik dla e-commerce

 

DeepBreath

DeepBreath to firma, której idea zrodziła się ponad 5 lat temu z pasji do zdrowego trybu życia, treningów oraz zrównoważonej diety.

„Jesteśmy mocno powiązani z tematyką fitness i zdrowego lifestylu” – Patryk Barglik.

Nie było, więc zaskoczeniem, że marka postawiła również na ekologiczne opakowania do wysyłki swoich produktów. Natomiast fani marki docenili spójność przekazu i obecnie profile społecznościowe DeepBreath należą do jednych z najpopularniejszych.

Czym jest branding? Poradnik dla e-commerce

Podobne wpisy