Czcionka – jak wybrać odpowiednią do swojego projektu?
Fonty użyte w grafice, mają ogromną wartość estetyczną. To od nich w dużej mierze zależy efekt końcowy projektu. Jak zatem dobrać odpowiednią czcionkę? Jakie kryteria powinien spełniać idealny tekst?
Reklama w dzisiejszych czasach pełni bardzo ważną rolę w sprzedaży. Klient kupując produkt, w pierwszej kolejności zwraca uwagę na względy estetyczne i opakowanie, dopiero w następnej kolejności bierze pod uwagę cechy produktu, jego działanie i wartość. W dzisiejszym temacie zajmiemy się wyborem czcionki do projektu.
Wielkość i pogrubienia czcionki
Dobierając czcionkę, warto pamiętać o tym, że najważniejsze informacje w tekście powinny się wyróżniać. Najlepszym rozwiązaniem jest pogrubienie i powiększenie tekstu o kilka punktów. W ten sposób zwracamy uwagę czytelnika na najważniejsze rzeczy, które chcemy przekazać.
Kolory mają znaczenie
Najlepiej czyta się czarny tekst na białym tle, jednak graficy już dawno zaczęli odchodzić od tej reguły. Nigdy natomiast „nie wyjdzie z mody” dobór odpowiednich, kontrastowych i spójnych pod względem kolorystycznym różnic między tekstem a tłem. Możemy dowolnie się bawić kolorami w grafice. Przy granatowym tekście tło może być zarówno błękitne, jak i pomarańczowe. Ważne jednak by kolory „nie gryzły” się ze sobą. Gdy brak Ci zmysłu artystycznego, możesz sprawdzić pasujące do siebie kolory między innymi za pomocą strony internetowej https://color.adobe.com/pl/create/color-wheel. Bardzo dobrym pomysłem jest też skorzystanie z pomocy profesjonalistów. Jako producent opakowań oferujemy również wsparcie graficzne. Z nami nie musisz się martwić o kolory czcionki.
Polskie znaki
Nie każda czcionka zawiera zestaw polskich znaków, takich jak: ą, ę, ś, ń, ć, ź. Czasami czcionka może wydawać się idealnie dopasowana do projektu, jednak niekoniecznie spełnia jego założenia i kryteria. W końcu na projekcie świątecznym dużo lepiej czyta się napis „Wesołych Świąt”, niż „Wesolych Swiat”. Jest jednak rada i na to. Jeżeli czcionka jest tą jedyną, wybraną, idealną do projektu, a nie zawiera polskich znaków, można polskie znaki dorobić za pomocą kształtów w dowolnych programach graficznych. Wtedy i wilk jest syty, i owca cała. 😉
Nazwa czcionki
Do każdego projektu pasuje inna czcionka. W grafikach reklamujących dziecięce rzeczy, pasuje również dziecinna czcionka, taka jak na przykład: Walt Disnej Script. Czcionka ta użyta w projekcie, prowadzi do świata bajek, marzeń, pozwala przenieść się w przeszłość i wzbudza pozytywne emocje. Inną czcionką, która pasuje w projekcie przeznaczonym dla dzieci jest na przykład Comic Sans.
To, co pasuje w jednym projekcie, niekoniecznie sprawdzi się w innym. Fonty wyżej wymienione, nie do końca będą dobrym wyborem, gdy chcemy stworzyć grafikę spełniającą kryteria adwokackie. W tym przypadku lepszym wyborem będzie czcionka imitująca elegancki krój pisma, na przykład Amaze, Allura, Amazone…
Przygotowaliśmy małą ściągę stron, z których można pobrać fonty do projektów:
Jest to darmowa strona z czcionkami. Znajdują się tutaj różnego rodzaju czcionki, dopasowane do konkretnych kategorii, w zależności od tego, co chcemy projektować. Wystarczy wejść w wybraną czcionkę i pobrać ją, by się cieszyć nowym krojem pisma w swoich projektach.
Ta strona również należy do darmowych. Mamy tu do dyspozycji bardzo szeroki wybór czcionek. Znajdziemy tu darmowe fonty pasujące zarówno do projektu młodzieżowego, jak i projektu bardziej ekskluzywnego. Wystarczy wybrać kategorię, konkretną czcionkę, a następnie pobrać ją przez przycisk „pobierz”, znajdujący się po prawej stronie.
Podany wyżej adres, to kolejna strona z darmowymi czcionkami do pobrania. Tutaj, podobnie jak w wymienionych powyżej stronach, należy „wejść” w konkretną czcionkę, a następnie pobrać ją za pomocą przycisku „download”.
Wybranie czcionki do projektu to proces, który z początku może wydawać się trudny do zrealizowania. Jednak powszechnie wiadomo, że praktyka czyni mistrza. Z czasem każdy początkujący grafik nabierze wprawy, projekty będą się stawały coraz lepsze, a każdy kolejny będzie wzbudzał coraz większy zachwyt. Najważniejsza zasada to ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć!
Życzymy powodzenia! 😉
Przypominamy też, że w naszym zespole pracują doświadczeni graficy, którzy nie tylko doskonale znają się na aspektach technicznych, ale również na najnowszych trendach w designie. Z przyjemnością dobierzemy najlepsze czcionki i przygotujemy dla Ciebie projekt, który spełni Twoje oczekiwania.