Czy opakowanie decyduje o sukcesie?

Co sprawia, że opakowanie staje się rozpoznawalne, ponadczasowe, charakterystyczne?

Każdy z nas, bez względu na to czym się zajmuje, dąży do rozwoju, do czegoś spektakularnego. Okazuje się jednak, że w świecie tak wielu dostępnych rozwiązań, jak również produktów – które zewsząd zalewają nas swoją różnorodnością – bardzo ciężko jest osiągnąć sukces. Wynika to z przepełnienia rynku, z jego rosnącej wciąż konkurencyjności, w której nie ma miejsca na najmniejszy błąd. Obecnie, faktem jest, że bardziej niż zawartość, na konsumentów oddziałują opakowania. To właśnie one decydują, w największej mierze, o sukcesie lub porażce danej marki i jej produktów.

Projektowanie, wytwarzanie, jak również dystrybucja opakowań, to niezwykle ważne i jednocześnie bardzo trudne zadanie. My, konsumenci – wymagamy bowiem od siebie i od innych znacznie więcej, nasze oczekiwania są dużo wyższe, potrzeby również. Dlatego chcemy stawiać na najwyższą jakość, trwałość, perfekcję oraz bezgraniczną kreatywność – tak jak, np.: zpapieru.pl. O powodzeniu i utrzymaniu się na rynku, w przypadku opakowań, decyduje wiele różnych czynników – warto jednak pamiętać o tych, które są wśród nich absolutnie kluczowe.

Należy mieć też na uwadze, że najważniejszy jest mimo wszystko klient, grupa docelowa – do której musi być skierowany przekaz, jak również ogólny wygląd opakowania. Co więc sprawia, że opakowanie staje się rozpoznawalne, ponadczasowe, charakterystyczne?

 

Zacznij od identyfikacji swojej marki

Współczesny konsument zdecydowanie wie czego chce, jest świadomy swoich potrzeb, oczekiwań i tego – jakiej jakości i profesjonalizmu wymaga. Sukces opakowania jest uzależniony, przede wszystkim, od tego – czy wyróżnia się ono z tłumu, jest charakterystyczne, definiuje daną markę, trafia do jej grupy docelowej, posiada znaki szczególne. Wiemy, że nikt nie zwróci uwagi na setki takich samych, identycznych opakowań, które w swojej strukturze okażą się po prostu nijakie. Nie odniosą one pożądanego sukcesu, nie zdobędą zainteresowania, ani zaufania klientów, nie sprzedadzą produktu – bo to właśnie opakowanie decyduje o tym fakcie.

Wyobraźmy sobie, że mając stworzyć spektakularne opakowanie dla luksusowego, klasycznego wina, produkowanego przez firmę z długoletnią tradycją – zdecydowalibyśmy się na coś absolutnie frywolnego, szalonego – wówczas byłoby to niemałym faux pas. Dlatego właśnie o sprzedaży, randze i odbiorze produktu, decyduje jego opakowanie. W przypadku wspomnianego wina, profesjonaliści i perfekcjoniści zdecydowaliby się raczej na foremną bryłę, stonowane, sensualne i tajemnicze barwy – oddające klimat i charakter marki, a także jej minimalistyczny, jednak luksusowy przekaz, styl.

Opakowania zapadają w ludzkiej pamięci tak silnie, że konsument obdarza je zaufaniem, czuje się wówczas bezpiecznie – wybiera więc to, co w jego ocenie, nigdy go nie zawiedzie. Liczy się też estetyka i trwałość, jak również rozwój i postępowanie z duchem czasu. Obecnie, wiele opakowań jest tworzonych z ekologicznych i biodegradowalnych materiałów, które idą w parze nie tylko z ochroną środowiska naturalnego, ale również z misją oraz przesłaniem danej marki.

Dodatkowo, ekologiczny tryb życia jest obecnie bardzo modny i my jako konsumenci – coraz częściej poszukujemy produktów zdrowych, bio, produktowych i wytwarzanych w zgodzie z naturą. Ważne są również przekaż i użyteczność, opakowania po produktach bardzo często służą nam przecież również do innych, porządkujących lub ozdobnych, estetycznych celów.

Nawiąż relację z klientem

O sukcesie opakowania, bez wątpienia, decyduje również umiejętność stworzenia więzi z konsumentem. Czynność ta jest dość skomplikowana, ponieważ zdobycie przywiązania i zaufania klientów – wcale nie jest proste, wręcz przeciwnie. Dlatego też, opakowanie powinno odwoływać się do emocji, zainteresowań, preferencji oraz charakteru grupy docelowej, której jest dedykowane.

Powinno ono potęgować pozytywne emocje, wzruszać, rozweselać, skłaniać do wspomnień, przypominać o niezapomnianych czasach, ciekawić, bawić, intrygować. Opakowania muszą być spektakularne, konsument powinien pożądać produktu – poprzez wygląd i prezencję jego opakowania – powinien on wydać pozytywną opinię na jego temat, nie widząc go i nie testują. Na tym właśnie polega magia – magia, której niekiedy nie jesteśmy w stanie pojąć, a której na co dzień wszyscy ulegamy.

Opakowania, które są tworzone z pasją, precyzją i zaangażowaniem, artykuły spersonalizowane, dostosowane do wizji, oczekiwań, stylu oraz charakteru – mają szansę stać się ponadczasowe, niezapomniane, kochane i uwielbiane, bez względu na to, co znajdzie się w ich wnętrzu. Istotnym jest również, aby drukarnia, która będzie wykonywała opakowania, towarzyszyła nam od początku do końca, obrazując nasze wyobrażenia, doradzając, pokazując nowe rozwiązania – drogi. Nie mniej ważnym pozostaje fakt absolutnej personalizacji i satysfakcji, jak również unikatowości oraz 100% satysfakcji.

 

Podobne wpisy