Czym kierować się przy wyborze grafiki? 10 praktycznych wskazówek

Badania nad komunikacją dowodzą, że aż 80 procent informacji odbieranych jest wizualnie.  Zapamiętujemy 80% obrazu, a tylko 20% tekstu czytanego. Co więcej, neurolodzy obliczyli, że by tego dokonać wystarczy nam 13 milisekund! Dlatego decyzja o wyborze grafiki jest jedną z najważniejszych podczas projektowania opakowań.

Grafika powinna opowiadać historię o twoim produkcie

Wizuale mogą uruchamiać efekt lawinowy skojarzeń. Wykorzystaj to! Zamiast plątać się w długich opowieściach, opisywać w szczegółach, co twój produkt może zrobić dla klienta, użyj grafiki, która przekaże te same wiadomości, ale w mgnieniu oka.

opakowanie

Operuj symbolami!

Nie tylko zdjęcie jest warte 1000 słów – również grafika potrafi w ciągu sekundy wywołać ciąg obrazów i sprowokować trwałe emocje.

Kartonowe brązowe pudełko z zielonym listkiem będzie rzecz jasna apelować do innego systemu wartości niż błyszczące lakierowane opakowanie ze złotą czcionką.

Uważaj na zbyt oklepane symbole. Spróbuj wykorzystać znane frazeologizmy, slangowe wyrażenia, albo odpowiedzieć na najnowszy trend. Komentowanie, także w formie graficznej, gorących tematów może cię „unieść na fali” i wykorzystać istniejące zainteresowanie do własnych celów. Czy możesz dodać nieoczekiwany element do dobrze znanej sytuacji?

opakowania

 

Działaj na zmysły

Niektóre symbole mają nie tylko wizualne konotacje, ale i odwołują się do aromatów (dobra grafika róży powinna sprawić, że poczujesz niemal jej zapach), smaku (obraz parującego chleba może sprawić, że pocieknie ci ślinka), dźwięku (czy nie zdarzyło ci się nigdy, że słyszałeś melodię instrumentu, który zobaczyłeś zaledwie na rysunku?).

opakowania

Balansowanie na linie, czyli jak znaleźć legendarny złoty środek

Rzecz jasna twoje opakowanie powinno się wizualnie wyróżniać na tle innych podobnych produktów, a jednocześnie być na tyle klarowne, żeby jasno zakomunikować, co może zrobić dla potencjalnego nabywcy i nie wprowadzić klienta w błąd.

Forma nie powinna przerastać treści, a tylko uwypuklić jej najciekawsze aspekty.

Warto zastanowić się nad tym, jak dana grafika wpisuje się w długofalową strategię firmy. Czy to pojedyncza akcja czy też ma potencjał, by budować na niej kolejne elementy?

Oczywiście, ta decyzja obraca się wokół jednego z najbardziej kluczowego pytania marketingu, czyli kto jest odbiorcą?

opakowania

Zobacz również: Teczki na dokumenty dla Politechniki Krakowskiej

 

Poznaj język kolorów

Barwy mają swoje przypisane emocje i efekt oddziaływania. Jeśli możesz wykorzystać tę długoletnią naukę na swoją korzyść, zrób to. Intensywne kolory będą przekazywać inną wiadomość niż pastele i stonowane odcienie. Czerwone elementy kojarzą się z witalnością, siłą, a także namiętnością. Zwracają uwagę otoczenia. Często wykorzystywane w kampaniach kierowanych do młodych, dynamicznych ludzi.

Fiolet z kolei doda grafice wyrafinowania oraz zmysłowości. Kojarzy się z indywidualnością, podkreśla kreatywność i może zwracać uwagę osób uosobionych artystycznie. Kolor różowy to oczywiście niewinność, słodycz. Nie ma lepszego sposobu, by przyciągnąć wzrok małych dziewczynek niż różowe opakowanie. Delikatne odcienie dodają lekkości i łagodności. Mogą wywoływać ciepłe, a nawet opiekuńcze uczucia. Błękit zaś symbolizuje orzeźwienie i spokój. Podkreśla rozwagę i poważne podejście.

Pomarańcz to uderzeniowa dawka energii. Kojarzy się z aktywnością i radością. To też „rozgrzewający” kolor. Wywołuje miłe skojarzenia z latem. Żółty również kojarzy się ze słońcem i ciepłem. Dlatego jest popularny wśród biur turystycznych. Nasycona zieleń wyraża harmonię. Mówi o naturalności i równowadze. Jest to barwa optymistyczna. Jej ciemne odcienie świadczą o elegancji.

Baw się trójwymiarem. Element zaskoczenia

Często najlepsze pomysły to te, które wydają się oczywiste, gdy już się na nie wpadnie.

Nikita stworzyła opakowanie makaronu, które wykorzystuje radykalnie prostą grafikę i drobną sztuczkę, by wywołać uśmiech na twarzy każdego, kto rzuci choćby okiem na to pudełko.

Wiele makaronów posiada okienko, by ułatwić klientom rozróżnienie pomiędzy fusilli a fettuccine, ale Nikita zamiast użyć przezroczystej folii czysto użytkowo, postanowiła zagrać z humorem. Wystarczyło dodać kobiecą twarz, by makaron zmienił się nagle w różne style fryzury.

Nawet jeśli ta grafika nie opowiada za wiele o właściwościach produktu, jest na tyle charakterystyczna, by warto było poświęcić typowe ciągi skojarzeń. Połączenie artykułu spożywczego z włosami mogłoby się wydawać ryzykowne, gdyż mało kto uważa włosy w swoim jedzeniu za smakowite. Jednak efekt końcowy raczej skupia się na prostej wiadomości celebrowania drobiazgów i życia z fantazją, choćby w najdrobniejszych aspektach jak wybór kształtu klusków.

Wiele najbardziej zapamiętywanych kampanii wykorzystało okienka w opakowaniach i za ich pomocą użyło wyglądu, kształtu lub struktury samego produktu, by dodać ciekawego trójwymiaru grafice.

opakowania

Jak grafika współgra z twoim logo?

Są takie firmy, które mogą usunąć wszelkie informacje ze swojego produktu, a i tak, przy pomocy drobnego logo, są bez wątpliwości rozpoznawalne, jak na przykład Nike ze swoim charakterystycznym przecinkiem. Albo Coca-Cola, która w jednej z kampanii zastąpiła swoją nazwę imionami, a i tak nikt nie miał wątpliwości co do tego, kto jest wytwórcą napoju. Lacosta zatąpiła swój podpis krokodylem.

Charakterystyczna grafika może ustanowić markę. Powinna więc funkcjonować także niezależnie od nazwy i całej reszty opakowania.

 

Sprawdź, kto używa podobnych symboli

Zwłaszcza, jeśli jesteś niewielką firmą szanse są, że to nie twoja kampania będzie pierwszą, która wyskoczy w wyszukiwarce. Dlatego jeśli wykorzystujesz symbole, które już się jednoznacznie kojarzą z jakimś logiem, zastanów się, czy jest sens walczyć z większym przeciwnikiem. Szczególnie, gdy zajmuje się on czymś, co mogłoby zaszkodzić twojemu wizerunkowi.

opakowania

Mniej znaczy więcej

Prostsza grafika oznacza, że zwyczajnie łatwiej ją zapamiętać.

opakowania

opakowania

Liczy się charakter. Ale i rozmiar

Grafika w tle będzie inaczej oddziaływać na odbiór produktu niż taka, która wysuwa się na pierwszy plan. Musisz zadecydować, które z twoich wiadomości są dla ciebie najbardziej kluczowe.  Nazwa, grafika, a może okienko, przez które widać produkt? W przypadku wątpliwości warto po prostu skonsultować się ze specjalistą. Ktoś, kto zaprojektował setki opakowań będzie znał użytkową wartość grafiki i praktyczne zagadnienia związane z umieszczeniem jej na różnego rodzaju podłożu, więc z przyjemnością rozwieje twoje obawy.

opakowania

opakowania

Jeśli nadal masz jakieś pytania, skontaktuj się z nami, a chętnie ci opowiemy, jak dobierzemy perfekcyjną grafikę do twojego opakowania.

 

 

 

Podobne wpisy