pudełka kartonowe
|

Jak opakowanie buduje wizerunek firmy?

Z pewnością większość osób zapytanych o to, jaką funkcję pełni opakowanie odpowiedziałoby, że zabezpiecza zawartość paczki na czas transportu. Coraz więcej ludzi zdaje sobie jednak sprawę z tego, że z pozoru zwykłe pudełko może stanowić skuteczne narzędzie marketingowe. Opakowania wysyłają bowiem komunikaty o danej marce, pośrednio wpływając na sposób jej postrzegania. W tym przypadku istotną rolę odgrywa również oryginalność.

Opakowanie a wizerunek firmy – dlaczego warto o to zadbać?

Wizerunek firmy nierozerwalnie się wiąże z sukcesem danej marki. Ma on znaczenie zarówno w przypadku dużych przedsiębiorstw, jak i średnich czy małych firm, które dopiero stawiają pierwsze kroki na rynku. Wielu właścicieli firm nadal nie zdaje sobie sprawy z tego, jakie czynniki wpływają na wizerunek ich działalności. Jednym z najczęściej popełnianych przez przedsiębiorców błędów jest szukanie oszczędności tam, gdzie niekoniecznie jest to mile widziane przez potencjalnych konsumentów.

Prawdą znaną nie od dziś jest fakt, iż sposób postrzegania danej marki przez klientów wpływa na ich ostateczną decyzję o skorzystaniu z jej usług lub o zakupieniu jej produktów. Przedsiębiorstwa, które są odbierane przez potencjalnych konsumentów jako profesjonalne, rzetelne i dbające nie tylko o swoje interesy, mają największą szansę na zaistnienie na współczesnym rynku. Polacy lubią produkty i usługi, które w jakiś sposób się odróżniają od reszty oferty dostępnej na rynku. Aby tego dokonać, przedsiębiorca musi zwrócić uwagę na szereg różnorodnych kwestii, w tym między innymi na opakowania swoich produktów. To właśnie one są wizytówką produktu, a tym samym marki.

Na co zwracają uwagę klienci w e-commerce?

Raport „E-commerce w Polsce 2017” opublikowany przez firmę Gemius potwierdził, iż w 2017 roku 54% Polaków zdecydowało się na zakupy przez Internet. 

Sytuacja po pandemii mocno się zmieniła. Analizując dane raportu opublikowanego przez tą samą firmę “E-commerce w Polsce 2023”, widzimy, że odnotowany został ogromny wzrost w kategorii Polaków kupujących przez Internet. Obecnie jest to aż 79%! Za stale zwiększającą się liczbą klientów rynku sklepów internetowych stoi między innymi doskonała dostępność, wygoda zakupów oraz przystępniejsze ceny oferowane przez e-sklepy.

Dla ankietowanych różne czynniki mają wpływ na wybór oferty danego sklepu internetowego. Oczywiście jest to atrakcyjna cena produktów bądź udzielane rabaty, niskie koszty dostawy, ale też pozytywne doświadczenia z daną firmą. Istotną rolę odgrywa szybkość dostawy oraz odpowiednie zabezpieczenie produktu w transporcie. W e-commerce ważny jest więc nie tylko sam produkt, ale także sposób jego zapakowania. Dlatego opakowanie odgrywa tak ważną rolę.

pudełka ozdobne

Jakość opakowania a zabezpieczenie przesyłki w transporcie

Każde opakowanie powinno dobrze spełniać swoją podstawową funkcję, czyli zabezpieczać produkt przed uszkodzeniem w transporcie. Ma to szczególne zastosowanie w przypadku przedmiotów wartościowych (np. smartfonów, aparatów fotograficznych, laptopów, sprzętu RTV i AGD), a także wyrobów narażonych na działanie sił zewnętrznych (np. ze szkła, ceramiki, aluminium). Rodzaj wykorzystanego opakowania powinien być ściśle uzależniony od specyfiki danego towaru. Mowa o jego wadze, wielkości czy też materiałach, z których został wykonany. Nie da się ukryć, że idealnym rozwiązaniem są opakowania kartonowe.

Najczęściej wykorzystywanym opakowaniem dla produktów o niewielkiej wadze (kilka – kilkanaście kilogramów) jest karton wykonany z 3-warstwowej tektury. Zapewnia on odpowiednie bezpieczeństwo dla przesyłek nadawanych firmami kurierskimi lub tradycyjną pocztą. Nie powinno się również zapominać o dodatkowym wypełniaczu, który nie tylko będzie stabilizował zawartość paczki, lecz również może dodatkowo pełnić funkcję ozdobną.

Ze względu na ogólną dostępność różnorodnych opakowań klienci mają określone wymagania dotyczące pudełek. Oczekują wysokich standardów w stosunku do kartonów, do których pakowane są zakupione przez nich produkty. Przedsiębiorcy muszą się więc postarać, aby zrobić odpowiednie wrażenie. Dlaczego nie warto oszczędzać na jakości opakowań? Dla potencjalnego konsumenta firma, która tnie koszty pakowania, najprawdopodobniej szuka również oszczędności w jakości sprzedawanego produktu. Źle wykonane opakowanie może budzić negatywne skojarzenia, przez co w przyszłości konsument nie skorzysta ponownie z usług danej firmy. W tym przypadku zastosowanie ma znane wszystkim „ocenianie książki po okładce”. Nie da się doprowadzić do sytuacji, iż klienci przestaną oceniać zawartość pudełka po jego jakości. Liczy się pierwsze wrażenie.

producent pudełek

Wyróżnij się na tle innych poprzez opakowanie

W e-commerce istotnym aspektem jest również wyróżnienie się spośród innych. W związku z tym firmy, które chcą budować pozytywny wizerunek na rynku, powinny zawsze wyprzedzać konkurencję o krok. Pomóc w tym mogą działania, których funkcja przez inne przedsiębiorstwa jest bagatelizowana. Mowa o personalizacji procesu dostawy i zakupu, a także wykorzystania opakowania jako reklamy.

Z całą świadomością należy stwierdzić, iż opakowanie produktu wysyła klientowi komunikat o danej marce. Jeżeli przesyłka dotrze do celu nienaruszona, konsument otrzymuje sygnał, iż firma świadczy swoje usługi w sposób rzetelny. Sprzedawcy, którym zależy na bezpiecznym dostarczeniu przedmiotu do odbiorcy, kojarzeni są pozytywnie. W taki właśnie sposób buduje się zaufanie do marki, a tym samym zachęca do zrobienia ponownych zakupów w danym sklepie. Dodatkową zaletą jest wprowadzenie indywidualnej grafiki pudełka. Gdy zaskakuje ona oryginalnością, jest zabawna i atrakcyjna wizualnie na dłużej zapada w pamięci klienta. Marka taką oto metodą buduje swój korzystny wizerunek.

Co jest zatem najważniejsze w tym procesie?

Jeżeli opakowanie nie zabezpiecza produktu w sposób właściwy, znajdujący się wewnątrz towar może ulec uszkodzeniu. Wówczas klient negatywnie zaczyna kojarzyć daną markę, przez co się  zniechęca do ponownego skorzystania z oferty czy też polecenia jej znajomym.

Nie od dziś wiadomo, iż oryginalność projektu jest ważnym czynnikiem wyboru. Nietypowe pudełka na dłużej zapadają w pamięci klienta. Wbrew pozorom stworzenie wyróżniającego się opakowania nie musi wiązać się z koniecznością poniesienia wysokich nakładów finansowych. Co więcej, pudełko może także pełnić funkcję reklamową. Wystarczy krótki, zapadający w pamięć tekst, kolorowa grafika czy też bezpośredni zwrot do klienta, aby uczynić opakowanie wyjątkowym. Elementy te mogą występować zarówno w postaci nadruku, jak i naklejek.

Co jeszcze zyskuje firma, która się decyduje na zainwestowanie w nietypowe opakowania? Jest to głównie reklama, dzięki której marka staje się rozpoznawalna wśród potencjalnych klientów. W ostatnim czasie zauważalnym trendem jest udostępnianie zdjęć ciekawych pudełek w mediach społecznościowych. W taki właśnie sposób informacja o marce trafia do dużo większego grona odbiorców.

Przewaga konkurencyjna to istotny element w handlu internetowym. Jest ona budowana głównie dzięki zdobywaniu uwagi i zainteresowaniu klienta. Możliwe jest to między innymi dzięki uproszczeniu procesu dostawy i zakupu, budowaniu lojalności klienta oraz szukaniu nowych sposobów na wyróżnienie się na tle konkurencji. No i oczywiście dzięki odpowiednim opakowaniom! Więc jeśli szukasz pudełek dla swojej marki, zapraszamy do kontaktu!

Podobne wpisy