pudełka kartonowe
|

Jak opakowanie buduje wizerunek firmy?

Z pewnością większość osób zapytanych o to, jaką funkcję pełni opakowanie odpowiedziałoby, że zabezpiecza zawartość paczki na czas transportu. Coraz więcej ludzi zdaje sobie jednak sprawę z tego, że z pozoru zwykłe pudełko może stanowić skuteczne narzędzie marketingowe. Opakowania wysyłają bowiem komunikaty o danej marce, pośrednio wpływając na sposób jej postrzegania. W tym przypadku istotną rolę odgrywa również oryginalność.

Wizerunek firmy – dlaczego warto o niego dbać?

Wizerunek firmy nierozerwalnie wiąże się z sukcesem danej marki. Ma on znaczenie zarówno w przypadku dużych przedsiębiorstw, jak i średnich czy małych firm, które dopiero stawiają pierwsze kroki na rynku. Wielu właścicieli firm nadal nie zdaje sobie sprawy z tego, jakie czynniki wpływają na wizerunek ich działalności. Jednym z najczęściej popełnianych błędów przez przedsiębiorców jest szukanie oszczędności tam, gdzie niekoniecznie jest to mile widziane przez potencjalnych konsumentów.

Prawdą znaną nie od dziś jest fakt, iż sposób postrzegania danej marki przez klientów wpływa na ostateczną decyzję dotyczącą skorzystania z usług danej firmy lub zakupu jej produktów. Przedsiębiorstwa, które postrzegane są przez potencjalnych konsumentów jako profesjonalne, rzetelne i niedbające wyłącznie o swoje interesy, mają największą szansę na zaistnienie na współczesnym rynku. Polacy lubią produkty i usługi, które w jakiś sposób odróżniają się od reszty oferty dostępnej na rynku. Aby tego dokonać, przedsiębiorca musi zwrócić uwagę na szereg różnorodnych kwestii, w tym między innymi na opakowania swoich produktów.

Na co zwracają uwagę klienci w e-commerce?

Raport „E-commerce w Polsce 2017” opublikowany przez firmę Gemius stwierdza, iż w 2017 roku aż 54% Polaków zdecydowało się na zakupy przez Internet. Szacuje się, iż wartość polskiego ryku e-commerce wynosi około 40 miliardów złotych. Za stale zwiększającą się liczbą klientów rynku sklepów internetowych stoi między innymi doskonała dostępność (cechę tę jako istotną wskazało ponad 80% ankietowanych), wygoda zakupów oraz przystępniejsze ceny oferowane przez e-sklepy.

Ankietowanych uczestniczących w badaniu na potrzeby raportu zapytano, jakie czynniki są decydujące przy wyborze oferty danego sklepu internetowego. 47% z nich wskazało, że jest to atrakcyjna cena produktów, 42% – niskie koszty dostawy, a 40% – pozytywne doświadczenia z daną firmą. W przypadku tego ostatniego czynnika istotną rolę odgrywa szybkość dostawy oraz odpowiednie zabezpieczenie produktu w transporcie. W e-commerce ważny jest więc nie tylko sam produkt, ale także sposób jego zapakowania.

pudełka ozdobne

Jakość opakowania a zabezpieczenie przesyłki w transporcie

Każde opakowanie powinno dobrze spełniać swoją podstawową funkcję, czyli zabezpieczać produkt przed uszkodzeniem w transporcie. Ma to szczególnie zastosowanie w przypadku przedmiotów wartościowych (np. smartfonów, aparatów fotograficznych, laptopów, sprzętu RTV i AGD), a także wyrobów narażonych na działanie sił zewnętrznych (np. ze szkła, ceramiki, aluminium). Rodzaj wykorzystanego opakowania powinien być ściśle uzależniony od specyfiki danego towaru. Mowa o jego wadze, wielkości czy też materiałach, z których został wykonany.

Najczęściej wykorzystywanym opakowaniem dla produktów o niewielkiej wadze (kilka – kilkanaście kilogramów) jest karton wykonany z 3-warstwowej tektury. Zapewnia on odpowiednie bezpieczeństwo dla przesyłek nadawanych firmami kurierskimi lub tradycyjną pocztą. Nie powinno się również zapominać o dodatkowym wypełniaczu, który nie tylko będzie stabilizował zawartość paczki, lecz również może dodatkowo pełnić funkcję ozdobną.

Ze względu na ogólną dostępność różnorodnych opakowań klienci mają wysokie wymagania i standardy dotyczące pudełek, do których pakowane są zakupione przez nich produkty. Przedsiębiorcy muszą się więc postarać, aby zrobić odpowiednie wrażenie. Dlaczego nie warto oszczędzać na jakości opakowań? Dla potencjalnego konsumenta firma, która tnie koszty pakowania, najprawdopodobniej szuka również oszczędności w jakości sprzedawanego produktu. Źle wykonane opakowanie może budzić negatywne skojarzenia, przez co w przyszłości konsument nie skorzysta ponownie z usług danej firmy. W tym przypadku zastosowanie ma znane wszystkim „ocenianie książki po okładce”. Nie da się doprowadzić do sytuacji, iż klienci przestaną oceniać zawartość pudełka po jego jakości. Liczy się pierwsze wrażenie.

producent pudełek

Wyróżnij się na tle innych

W e-commerce istotnym aspektem jest również wyróżnienie się spośród innych. W związku z tym firmy, które chcą budować pozytywny wizerunek na rynku, powinny zawsze wyprzedzać konkurencję o krok. Pomóc w tym mogą działania, których funkcja przez inne przedsiębiorstwa jest bagatelizowana. Mowa o personalizacji procesu dostawy i zakupu, a także wykorzystania opakowania jako reklamy.

Z całą świadomością należy stwierdzić, iż opakowanie produktu wysyła klientowi komunikat o danej marce. Jeżeli przesyłka dotrze do celu nienaruszona, konsument otrzymuje sygnał, iż firma świadczy swoje usługi w sposób rzetelny. Sprzedawcy, którym zależy na bezpiecznym dostarczeniu przedmiotu do odbiorcy, kojarzeni są pozytywnie. W taki właśnie sposób buduje się zaufanie do marki, a tym samym zachęca do zrobienia ponownych zakupów w danym sklepie. Dodatkową zaletą jest wersja graficzna pudełka. Gdy zaskakuje ona oryginalnością, jest zabawna i atrakcyjna wizualnie na dłużej zapada w pamięci klienta. Marka taką oto metodą buduje swój korzystny wizerunek.

Jeżeli opakowanie nie zabezpiecza w sposób właściwy produktu, znajdujący się wewnątrz towar może ulec uszkodzeniu. Wówczas to klient negatywnie kojarzy daną markę, przez co zniechęca się do ponownego skorzystania z oferty czy też poleceniu jej znajomym.

Nie od dziś wiadomo, iż oryginalność projektu jest ważnym czynnikiem wyboru. Nietypowe pudełka na dłużej zapadają w pamięci klienta. Wbrew pozorom stworzenie wyróżniającego się opakowania nie musi wiązać się z koniecznością poniesienia wysokich nakładów finansowych. Co więcej, pudełko może także pełnić funkcję reklamową. Wystarczy krótki, zapadający w pamięć tekst, kolorowa grafika czy też bezpośredni zwrot do klienta, aby uczynić opakowanie wyjątkowym. Elementy te mogą występować zarówno w postaci nadruku, jak i naklejek.

Co jeszcze zyskuje firma, która decyduje się na zainwestowanie w nietypowe opakowania? Jest to głównie reklama, dzięki której marka staje się rozpoznawalna wśród potencjalnych klientów. W ostatnim czasie zauważalnym trendem jest udostępnianie zdjęć ciekawych pudełek w mediach społecznościowych. W taki właśnie sposób informacja o marce trafia do dużo większego grona odbiorców.

Przewaga konkurencyjna to istotny element rynku handlu internetowego. Jest ona budowana głównie dzięki zdobywaniu uwagi i zainteresowaniu klienta. Możliwe jest to między innymi dzięki uproszczeniu procesu dostawy i zakupu, budowaniu lojalności klienta oraz szukaniu nowych sposobów na wyróżnienie się na tle konkurencji.

Podobne wpisy