Opakowania na zamówienie – przewodnik krok po kroku
Kiedy jesteś w trakcie projektowania i rozwijania produktu, kluczowym elementem jest sposób jego zapakowania. Opakowanie jest istotną częścią produktu i często odpowiada za efekty sprzedaży lub popularność Twojej marki. Natomiast do stworzenia opakowania można wykorzystać szerokie portfolio materiałów, kolorów i kształtów. Jak się w tym wszystkim odnaleźć, aby odnieść zamierzony efekt? Jak zorganizować opakowania na zamówienie dla swojego produktu?
Do wykonania opakowania na zamówienie potrzeba kreatywności – projekt musi być atrakcyjny, aby się spodobał klientowi. Musisz się zastanowić i wyobrazić sobie, jak opakowanie będzie wyglądało na sklepowych półkach lub na zdjęciach. Pomyśl, ile zajmie miejsca i jakich materiałów użyć, aby zapewnić właściwą ochronę przed uszkodzeniem podczas transportu.
Jak zamówić opakowanie na produkt? Oto przewodnik „krok po kroku” – od pomysłu po gotowe opakowanie.
Aby wyprodukować opakowanie od podstaw, w pierwszej kolejności należy narysować siatkę wykrojnika (rzut pudełka w 2D).
Zatem:
KROK 1 to plik graficzny wykrojnika.
Na tym etapie decydujemy o modelu opakowania. Dlatego potrzebujemy informacji na temat rodzaju i cech szczególnych produktu oraz przeznaczenia opakowania. Musisz określić, czy opakowanie ma zabezpieczyć produkt w czasie wysyłki czy raczej dobrze się prezentować i zachęcać do zakupu. Jeżeli jest to możliwe, warto przesłać do nas produkt. Dzięki temu nasz zespół zaproponuje odpowiedni model opakowania i zbierze miary.
KROK 2 to makieta opakowania.
Na bazie narysowanej siatki wykrojnika możemy wykonać makietę, choć nie jest to obowiązkowe. Makietę produktu bez nadruku, opartą na stworzonym wykrojniku, wykonujemy z materiału zbliżonego do docelowej produkcji.
Celem makiety jest sprawdzenie i zobrazowanie pomysłu. Na tym etapie jesteśmy w stanie odpowiedzieć sobie na pytania:
- czy to odpowiednie opakowanie na nasz produkt?
- czy sposób zamknięcia pudełka jest właściwy?
- czy opakowanie odpowiednio chroni produkt?
Gdy znamy odpowiedzi, wprowadzamy ewentualne poprawki w makiecie. W ten sposób mamy pewność, że cała produkcja zostanie zrealizowana prawidłowo, według zamysłu i wszystko będzie perfekcyjnie pasować.
KROK 3 – projekt graficzny.
Ostatnim etapem jest projektowanie graficzne opakowania. Na bazie narysowanej siatki wykrojnika możemy przygotować projekt według wytycznych klienta.
Są dwie możliwości: projekt przygotowuje nasz zespół DTP, albo klient wykonuje go we własnym zakresie – na bazie stworzonej siatki wykrojnika.
Po akceptacji makiety można zlecić realizację fizycznego wykrojnika, który umożliwi wycięcie z materiału gotowego kształtu opakowania.
Jaka jest różnica pomiędzy siatką wykrojnika a wykrojnikiem?
- Siatka wykrojnika to plik graficzny, czyli cyfrowy rysunek.
- Wykrojnik to fizyczny produkt, który jest odzwierciedleniem siatki i przyjmuje formę deski z nabitymi nożami.
Następnie zlecenie trafia do produkcji, czyli bezpośrednio na maszyny, a później do klienta.
Aby lepiej zrozumieć proces realizacji opakowania, posłużymy się konkretnymi przykładami wykonanych zleceń.
Kosmetyki marki Berani
Producent ekskluzywnej linii kosmetyków dla mężczyzn Berani potrzebował opakowań dla swoich produktów. Firma chciała zaoferować swoim klientom produkty w różnych zestawach.
Na podstawie otrzymanego produktu oraz informacji, które otrzymaliśmy od klienta, stworzyliśmy koncepcję nowego opakowania.
Zaproponowaliśmy opakowanie kaszerowane składające się z denka, owijki oraz kilku wariantów wkładek dedykowanych różnym zestawom kosmetyków.
Po akceptacji koncepcji przystąpiliśmy do realizacji.
KROK 1 – plik graficzny wykrojnika
Aby wykonać nowe opakowanie na produkt, w pierwszej kolejności narysowaliśmy siatkę wykrojnika, co obrazują poniższe rysunki. Były to siatki wszystkich elementów: spodu opakowania, wkładek oraz obwoluty.
KROK 2 – makieta opakowania
Następnym krokiem była produkcja makiety opakowania, oparta na stworzonej siatce wykrojnika.
Na tej podstawie klient mógł sprawdzić opakowanie oraz wprowadzić ewentualne zmiany w projekcie przed finalną produkcją.
Wykrojniki
Po akceptacji makiety, mogliśmy zamówić wykrojniki dla wszystkich elementów.
KROK 3 – projekt graficzny
Postawiliśmy na minimalizm. Logotyp marki na czarnym tle pasował idealnie do produktów premium.
Następnie pozostała już tylko produkcja zlecenia:
I kolejny przykład:
Producent olejków konopnych Cannaby
Marka Cannaby potrzebowała opakowania z wkładką na buteleczki. Pudełka miały podkreślać walory produktu i podobnie jak sam produkt – rzucać się w oczy.
Na podstawie otrzymanej buteleczki oraz przekazanych informacji od klienta, stworzyliśmy koncepcję nowego opakowania.
Propozycją były pudełka fasonowe z kartonu 300g z nadrukiem w kolorze buteleczki. Dodatkowo na pudełkach chcieliśmy zastosować lakier UV. Zaproponowaliśmy również dwa modele wkładki na produkt.
Po akceptacji koncepcji przystąpiliśmy do realizacji.
KROK 1 – plik graficzny wykrojnika
Aby wykonać nowe opakowanie na produkt, w pierwszej kolejności narysowaliśmy siatkę wykrojnika (Rzut produktu w 2D).
KROK 2 – Makieta Opakowania
W kolejnym etapie przygotowaliśmy makietę opakowania, opartą na stworzonej siatce wykrojnika. To moment, w którym klient mógł sprawdzić opakowanie oraz wprowadzić ewentualne zmiany w projekcie przed finalną produkcją.
Wykrojnik
Po akceptacji makiety powstał wykrojnik.
KROK 3 – projekt graficzny
Projekt nadruku miał być dopasowany do rodzaju produktu charakteryzującego się konkretnym kolorem. W ten sposób powstały pudełka w pełnym kolorze z lakierem UV podkreślającym logotyp marki.
Następnie przeszliśmy do produkcji zlecenia:
Jako drukarnia kompleksowo realizujemy opakowania na zamówienie. Na każdym etapie służymy radą i pomocą, bo dzięki naszemu doświadczeniu jesteśmy w stanie wesprzeć Twoje działania.