Opakowania produktów i ich rola w procesie sprzedaży
Oryginalne, estetyczne opakowania przyciągają uwagę i zachęcają do zakupu. Dzięki nim możesz poprawić sprzedaż i sprawić, że klienci chętniej będą wracali.
Wielu osobom wydaje się, że opakowania produktów nie mają większego znaczenia, bo i tak zostaną przecież szybko zniszczone i wyrzucone. Nic bardziej mylnego. To właśnie opakowanie przyciąga uwagę i zachęca do zakupu, a to przekłada się na lepszą sprzedaż. Widać to w sklepach, na wystawach i eventach, gdzie mnogość różnorodnych pudełek przyprawia o zawrót głowy. Producenci prześcigają się w pomysłach na przyciągnięcie klienta i zwrócenie uwagi na swoje produkty. Dlaczego nie można bagatelizować tego tematu?
Opakowania a pierwsze wrażenie
To podstawowa kwestia. Dobre pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. A przecież to właśnie opakowanie produktu jest tym, co klienci widzą jako pierwsze podczas zakupów. Zdecydowana większość ludzi jest wzrokowcami, dlatego wygląd danej rzeczy ma dla nich bardzo duże znaczenie. Jeśli już po pierwszym spojrzeniu pojawią się pozytywne emocje, to chęć do zapoznania się z ofertą, a co za tym idzie – prawdopodobieństwo zakupu, znacznie wzrosną. Czasem o wyborze tego jednego wyrobu, spośród tylu konkurencyjnych, decydują detale. I wtedy opakowanie może mieć kluczowe znaczenie.
Pierwsze wrażenie odgrywa ważną rolę także w odniesieniu do budowania relacji z klientami. Zarówno w przypadku nawiązywania kontaktów międzyludzkich, jak i wyrabiania sobie opinii o producencie czy marce, najważniejszych jest pierwszych kilka sekund. Klient, który już na początku zetknie się z ładnym, profesjonalnie wykonanym opakowaniem, chętniej po niego wróci. Warto podkreślić, że opakowanie może wywoływać określone odczucia, które zostaną zapamiętane i przywołane, nawet niekoniecznie świadomie, podczas kolejnych zakupów.
Estetyka opakowania to podstawa
Estetyka ma niebagatelne znaczenie. Nudne kartonowe pudełko może i nie wymaga dużych nakładów finansowych, ale z pewnością nie przyciągnie wzroku. Produkt pozbawiony odpowiedniego opakowania może wydawać się mniej wartościowy niż w rzeczywistości. Dodatkowo może sprawiać wrażenie, że sprzedawcy niezbyt się troszczą o klientów i nie przykładają się odpowiednio do pracy. Takie skojarzenia sprawią, że konsument nie będzie miał najlepszej opinii o firmie, nawet jeśli oglądane przedmioty będą spełniały jego wymagania.
Eleganckie pudełka nierzadko zyskują drugie życie. Oczywiście ma to miejsce w przypadku solidnego wykonania, które nie pozwoli na zniszczenie podczas rozpakowywania produktu. Takie opakowania mogą służyć jako schowek na drobiazgi, pudełeczko na kosmetyki lub miejsce do trzymania przyrządów biurowych. Tym sposobem przypominają o jakiejś marce, ale w sposób subtelny i nienarzucający się. Utrwalają w pamięci pozytywny wizerunek firmy. A jakie mogą być tego efekty? Kiedy pojawi się zapotrzebowanie na konkretną rzecz, pierwszą myślą konsumenta najprawdopodobniej będzie właśnie sklep lub marka, skąd pochodzi tak trwałe i przydatne opakowanie.
Opakowanie zbuduje Twoją markę
Dobrze wykonane opakowanie to także sposób na zaprezentowanie firmy – jej misji i wartości, którymi się kieruje. Troskę o środowisko można pokazać poprzez stosowanie opakowań z ekologicznych materiałów. Postawienie na szczególnie wytrzymałe pudełka będzie idealnym potwierdzeniem zapewnień o solidności ukrytych w nich produktów. Marka kierująca się najnowszymi trendami powinna postawić na modne, stylowe wykonanie. Z kolei producenci odwołujący się do natury mogą rozważyć opakowanie w odcieniach zieleni lub z motywami roślinnymi. Nawet niezbyt duże produkty, jak słodycze czy biżuteria, mogą nabrać nowego charakteru dzięki odpowiedniemu opakowaniu. Wszak nie od dziś wiadomo, że ciekawy design to jeden z podstawowych elementów dobrego marketingu. W tym miejscu warto zaznaczyć, że pomysłowo opakowane prezenty dla klientów to również część strategii budowania wizerunku marki. Ciekawie zapakowane drobiazgi będą miłym dodatkiem do prezentacji oferty lub kampanii reklamowej.
W erze Internetu opakowanie ma znaczenie również przez wzgląd na wszechobecną modę wrzucania do sieci zdjęć z najnowszymi nabytkami. Często na fotografiach pojawiają się także pudełka, na których dobrze widać nazwę firmy. W przypadku osób mających wielu obserwatorów, na przykład influencerów lub celebrytów, jedno zdjęcie zostanie obejrzane przez tysiące potencjalnych klientów. Nawet jeśli od razu nie podejmą decyzji o zakupie produktu, to może właśnie oryginalne opakowanie zachęci ich do zapoznania się z całą ofertą sklepu. Dodatkowo odpowiednio wyeksponowana nazwa marki zapadnie w pamięć, co może się przełożyć na przyszłe decyzje zakupowe.
Zaprezentuj się z najlepszej strony
Opakowania wykonane z materiałów najwyższej jakości to także gwarancja, że produkty dotrą do klientów bez najmniejszych uszkodzeń. Zapewnią, że na kubku z nadrukiem nie pojawi się żadna rysa, a słoik aromatycznej kawy dotrze bez najmniejszego uszczerbku. W przypadku, kiedy przez niedbałe zapakowanie produkt ulegnie uszkodzeniu, będzie się to wiązało z reklamacjami, mailami i koniecznością przeprowadzenia niezbyt przyjemnych rozmów, które z pewnością skutecznie zniechęcą do kolejnej wizyty w sklepie. Trwałe opakowanie to wyraz troski o klienta – o to, aby był zadowolony z zakupu i otrzymał produkt pełnowartościowy, którym będzie mógł się cieszyć przez długi czas.
Fachowe wykonanie pozwala na dopasowanie opakowania do kształtu i wielkości produktu. To nie tylko zwiększa bezpieczeństwo podczas transportu, ale także podkreśla profesjonalizm producentów. Zwracanie uwagi na wszystkie elementy oferowanego produktu, w tym jego opakowanie, pokazuje, że firma dba o każdy aspekt swojej działalności. Pudełko nie musi mieć wymyślnych kształtów, gdyż odpowiedni design wystarczy do przekonania do siebie konsumentów.
Niebanalne, wytrzymałe opakowanie to okazja do zaprezentowania się z najlepszej strony już na samym początku – zanim klient weźmie oferowany produkt do rąk. Pomaga wyróżnić się z tłumu i zainteresować sobą nawet te osoby, które wcześniej nie planowały zakupu konkretnej rzeczy, tylko dlatego, że to właśnie pudełko przyciągnęło ich spojrzenie. Tym samym można mieć pewność, że sprzedaż wzrośnie. Chcąc osiągnąć jak najlepsze efekty, warto zwrócić się o pomoc do ludzi zaznajomionych z tematem. Ich doświadczenie i kreatywność pomogą stworzyć wymarzone opakowanie, które zadowoli zarówno sprzedawców, jak i konsumentów.
Dlatego, jeśli szukasz wyjątkowych opakowań dla swoich produktów, skorzystaj z naszej oferty. Drukarnia zpapieru.pl od lat wspiera działania firm idealnymi opakowaniami. Kompleksowo podchodzimy do klientów. Jesteśmy wstanie przygotować ofertę od projektu po druk i dostawę. Napisz lub zadzwoń!