opakowania

Opakowania - 6 najczęściej zadawanych pytań


Rozglądasz się za firmą, która pomoże ci w stworzeniu idealnego opakowania na twój produkt? Na razie jesteś zielony w temacie i zupełnie nie wiesz, od czego zacząć? Kilka odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania pomogą ci odnaleźć się w świecie opakowań! Warto wiedzieć, w co się pakujesz

W jaki sposób opakowania są wykorzystywane do celów promocji i reklamy?

Na samym początku warto odpowiedzieć sobie właśnie na to pytanie. Wychodząc z założenia, że opakowanie służy zaledwie do ochrony naszego produktu, nie podbijemy serc klientów. Może i opakowanie nie jest produktem końcowym, ale wprost do niego prowadzi. To właśnie poprzez opakowanie klient często decyduje o tym, czy jest zainteresowany kupnem. To opakowanie stoi w obronie produktu i to ono jest w stanie powiedzieć o nim coś więcej, zanim sami się o tym przekonamy.

Wyobraź sobie dwa identyczne produkty spożywcze na półce sklepowej. Kosztują prawie tyle samo i mają podobne cechy. Jak myślisz, będziesz obracał każdy z nich i sprawdzał, w którym jest mniej konserwantów, czy może nie masz na to czasu i wybierzesz ten, który bardziej ci się podoba? Odpowiedź sama się nasuwa. To opakowanie decyduje o tym, czy kupisz konkretny produkt. Większość osób jest wzrokowcami, a częsty brak czasu podczas zakupów pomaga w podjęciu decyzji na podstawie estetyki opakowania.


opakowania

Kolejna sytuacja. Na twojej liście zakupowej znalazła się paczka żelek. Zazwyczaj ich nie kupujesz, więc nie wiesz jak smakują. Stajesz przed regałem i widzisz kilka opakowań z żelkami. Nie jesteś ich smakoszem, więc wolisz zaufać zmysłowi wzroku i kierujesz się tym, czy przez opakowanie możesz zobaczyć żelki. Dopiero później decydujesz, które prezentują się najlepiej i to je wybierasz. W sklepie klienci nie mają możliwości skosztować produktu przed zakupem, ale mogą go zobaczyć jeśli część opakowania jest przeźroczysta. Jedno małe okienko, a decyduje w tak wielu przypadkach. Dzięki tej sprytnej metodzie jesteśmy w stanie sprawić, że klient nam zaufa. Okażemy się bardziej wiarygodni i pokażemy, że nie mamy nic do ukrycia. Otwieramy się przed klientem dzięki opakowaniu.

Największe pole do popisu mają opakowania produktów, które mogą zostać potraktowane jako prezenty. Dla przykładu, chętniej podarujesz komuś czekoladę zapakowaną w tekturę z pozłacanymi elementami, niż tą zapakowaną w kolorowy plastik. Bombonierka w kształcie serca będzie o wiele lepiej prezentować się na tle zwykłego pudełka w kształcie prostopadłościanu. To zaledwie parę przykładów, w których opakowanie decyduje o zakupie, a jest ich znacznie więcej. Tak naprawdę od ciebie zależy, czym jeszcze chcesz zaskoczyć klienta.

opakowania

Jak dzielimy opakowania?

Myśląc o opakowaniu na produkty koncentrujemy się najbardziej na pudełku, z którym bezpośrednio styka się nasz klient. W końcu to najważniejsza część, która wpływa na decyzję o zakupie. Jednak zanim opakowanie trafi na sklepową półkę, musi zostać bezpiecznie przetransportowane. Jak wygląda hierarchia opakowań?

Opakowania reklamowe – czyli to najbliższe klientom. Ma na celu zachęcić ich do zakupu oraz przedstawić produkt z jak najlepszej strony. Tutaj największą rolę odgrywa estetyka, ale nie możemy przy okazji pominąć kwestii ochrony. Należy również pamiętać, że zarówno produkt nie może ulec zniszczeniu jak i opakowanie bezpośrednie. Nikt nie będzie chciał kupić produktu w zniszczonym pudełku.

Opakowania zbiorcze – to rodzaj opakowań, które chronią opakowania kartonowe, tak, by każde z nich nie było pozostawione na pastwę losu podczas transportu. Zazwyczaj są to po prostu duże kartonowe pudełka, w których umieszczamy kilkanaście, czy kilkadziesiąt mniejszych opakowań bezpośrednich. Wszystkie są ułożone obok siebie tak, by mogły również nawzajem chronić się przed zniszczeniem. Opakowania zbiorcze są poza zasięgiem klientów, chyba, że kupują coś hurtowo.

Opakowania transportowe – jak sama nazwa wskazuje ułatwiają transport produktów. Mogą zawierać opakowania zbiorcze, jeżeli te są zbyt małe. Najczęściej opakowania transportowe dostosowuje się do przewożenia na wózkach widłowych.


opakowania

Jak projektować opakowania?

Na to pytanie zarówno nie ma jednej odpowiedzi, jak i nie będzie w pełni wyczerpująca. Projektowanie opakowań to szereg czynności, które z każdej strony wpływają na efekt finalny. Na samym początku warto zastanowić się co tak naprawdę potrzebujemy zapakować i w jaki sposób ma być to chronione. Przykładowo żywność i biżuteria to dwie różne kategorie produktów i do każdej trzeba podejść indywidualnie. Musimy wiedzieć, czy wystarczy nam jedynie opakowanie jednoczęściowe, czy w środku musi zawierać odpowiednie przegródki.

opakowania
Skoro znamy już przeznaczenie opakowania warto skupić się na jego kształcie. Zwykłe pudełko na produkty w kształcie prostopadłościanu może czasami nie wystarczyć klientom, którzy szukają czegoś wyjątkowego. Spróbuj zaryzykować - nie zostawiaj wszystkiego w rękach projektantów - w końcu to twój produkt i to ty najlepiej go znasz. Przemyśl, co na pierwszy rzut oka kojarzy się z twoją działalnością, by być wiarygodnym i stworzyć spójny branding.

Na samym początku warto także wybrać odpowiednią kolorystykę, która będzie się wprost kojarzyć z marką. Najlepiej jeśli będzie to jeden kolor przewodni i jeden pomocniczy, tak, by nie przesadzić. Wystarczy spojrzeć na którąkolwiek znaną markę słodyczy i jeśli zobaczymy taką kolorystykę na półce sklepowej, od razu rozpoznamy produkt, nie czytając etykiety. Ważne, by z biegiem czasu nie odchodzić od wybranej palety barw. Pamiętaj również, że minimalizm jest teraz w cenie i nawet opakowanie, które jest w odcieniach szarości może pozytywnie zaskoczyć. Dodatkowo każdy kolor, potrafi się z czymś kojarzyć, np. biel z niewinnością, żółty ze słonecznym dniem, a granat z elegancją. Wystarczy zatem, że wybierzesz, jakie uczucia powinien wywołać twój produkt, a kolor opakowania zajmie się resztą.

Skoro opakowanie jest w stanie przemówić w imieniu producenta, dlaczego by nie wykorzystać go do informowaniu o jakże ważnych social media. Wystarczy poświęcić minimalną ilość miejsca na nadruku pudełka, by podać link do strony internetowej, Facebooka, czy Instagrama. To, że komunikacja z klientem wpływa na wizerunek firmy, jest oczywiste, ale jeszcze bardziej powinno być to, że musimy te informacje zamieścić na opakowaniu. Po co od razu płacić za reklamę w internecie, skoro możesz zareklamować produkt już na opakowaniu, nie ponosząc dodatkowych kosztów. Zagospodaruj mądrze każdy kawałek.

opakowania
Jeśli już jesteśmy w temacie komunikacji z klientem, miłym gestem jest umieszczenie również dawki rozrywki na opakowaniu. Co jest najlepszym przykładem? Ciasteczko z wróżbą. Niby zwykły słodycz, po którego pewnie większość z nas by nie sięgnęła, gdyby nie magiczna wiadomość ukryta w środku. To właśnie ona często jest motywacją do zakupu owego ciasteczka. Wykorzystaj przestrzeń wewnątrz twojego opakowania i zachęć klienta, by wybrał twój produkt, ponieważ może on wywołać chwilę uśmiechu w ciągu dnia. Możesz wykorzystać cytat, dowcip lub chociażby przewidzieć przyszłość. Wystarczy ta jedna, miła niespodzianka, by podczas twój produkt po raz kolejny trafił do koszyka. Spraw, by klient zabrał twój produkt ze sobą do domu, a po rozpakowaniu, by trafił również do jego pamięci.

I jeszcze co do rozpakowywania produktu… to niezaprzeczalnie najbardziej emocjonujący moment podczas całego zakupu. Nie liczy się chwila wrzucenia do koszyka, a nawet sam czas korzystania z produktu. To unboxing sprawia, że serce potrafi zabić szybciej. Wtedy już tylko jeden ruch dzieli nas od odkrycia czegoś nowego i zadaniem producenta jest sprawienie, by ta czynność przyniosła klientowi maksymalną satysfakcję. Jak ją uzyskać? Może się to odbyć za pomocą specjalnego kształtu opakowania, zakładek, większej ilości użytych materiałów (np. dodatkowej folii) lub osobnych, mniejszych pudełek na produkty wewnątrz głównego opakowania. Wyobraź sobie, że opakowanie jest prezentem. Im więcej zachodu przy otwieraniu pudełka i im dłużej to trwa, tym bardziej nie możemy się doczekać.

Chwytliwe napisy? To również da się załatwić. “Edycja limitowana”- komu z nas nie zaświeciłyby się oczy wiedząc, że możemy kupić coś, co później będzie już niedostępne. Chociażby dla samej satysfakcji posiadania czegoś wyjątkowego. Ważne wydarzenia sportowe, znani artyści - nie zabraknie pomysłów, by zaciekawić jakąś nowością w opakowaniu. Stworzenie całkiem nowego pudełka na produkty i jego produkcja może być kosztowna, więc możesz bazować na standardowym opakowaniu, dodając do niego, np. dodatkową ozdobną folię lub gadżety.

opakowania
Jeśli już zebraliśmy podstawowe informacje o naszych oczekiwaniach wobec opakowania, dopiero teraz jest czas na udanie się do odpowiedniej placówki, która specjalizuje się w realizacji opakowań dla firm. Większość z nich służy pomocą również w projektowaniu opakowań, oferując także produkcję opakowania próbnego. Zpapieru.pl dzięki wieloletniej praktyce oraz indywidualnemu podejściu do klienta jest firmą, której warto zaufać.

opakowania

Co to są opakowania aktywne i inteligentne?

Obecnie popularnym staje się, by coraz więcej rzeczy, których na co dzień używamy, potrafiło myśleć za nas. Czy istnieje również odpowiednik z takiej kategorii jak opakowania? Do tej pory spotykaliśmy się zaledwie z pieczątką, która wskazywała termin ważności produktu. Hitem okazał się znaczek zmieniający kolor w zależności od temperatury butelki. Co będzie następne? Opakowania inteligentne – wdrożone już w niektórych krajach, w Polsce jeszcze nie do końca znane. Ich innowacyjność polega na wskaźnikach monitorujących parametry atmosferyczne w środku jak i na zewnątrz opakowania. Dzięki temu klienci, mogą na bieżąco sprawdzić przydatność produktu i mogą być pewni, że kupują świeże produkty. Na opakowaniu widzimy już nie tylko datę, ale możemy realnie ocenić stan żywności. Największą rolę odgrywają tutaj czujniki czasu, temperatury, świeżości, nieszczelności, wilgotności oraz tlenu.

Opakowanie aktywne – to coś pokrewnego do opakowania inteligentnego, jednak korzyści znajdują się bardziej po stronie producenta. Opakowania aktywne również monitorują warunki przechowywania, ale robią to, by móc je ulepszyć. Najdokładniej zmieniają warunki w opakowaniu, na takie, które przedłużą okres przydatności do spożycia. Wg norm opakowanie aktywne to "opakowanie, w którym zastosowano substancje absorbujące tlen lub dwutlenek węgla, albo etylen lub parę wodną względnie generujące dwutlenek węgla lub zawierające materiały umożliwiające miejscowy wzrost temperatury podczas ogrzewania".

Opakowania inteligentne oraz aktywne to duży przeskok w obecnym pojęciu pakowania. Potrzeba czasu, by wdrożyć je na rynek, jednak jest to nieuniknione, ze względu na innowacyjność pomysłu oraz potrzebę zapewnienia świeżości produktom spożywczym.

opakowania

Które opakowanie jest najmniej uciążliwe dla środowiska?

Podczas procesu wdrażania opakowania na produkty nie sposób zapomnieć o kwestii ochrony środowiska. Niektórzy zwracają na to większą uwagę, niektórzy mniejszą, jednak warto wziąć na siebie odpowiedzialność za przyszłość naszej planety. Opakowania ekologiczne może stanowić wyzwanie, choć wbrew pozorom, może posłużyć przez jeszcze bardzo długi czas. Przykładowo kartoniki, w których przechowywane jest mleko lub soki – jako, że mają bezpośredni kontakt z żywnością, muszą zostać wyprodukowane z materiałów pierwotnych. Oznacza to, że takie tworzywo może być przetworzone jeszcze około 7 razy.

To naprawdę znacząca liczba, która może mieć duży wpływ na środowisko. W opakowaniach ekologicznych nie liczy się jedynie samo podejście do tematu recyklingu, ale również wizerunek firmy, która ich używa. Kupując produkt w opakowaniu ekologicznym, pokazujemy, że potrafimy troszczyć się o innych i warto nam zaufać. Zyskujemy tym zarówno sympatię jak i uznanie wśród klientów. Bycie “eko” jest coraz bardziej w modzie. Jeśli komuś nie robi różnicy, czy kupi produkt w opakowaniu ekologicznym - jego strata, ale jeśli ktoś dba o środowisko, to oznacza, że istnieje większe prawdopodobieństwo, iż zakupi twój produkt.

Zanim jednak przejdziemy do tego, jakie opakowanie na produkty jest najmniej szkodliwe dla środowiska, sprawdźmy, które najbardziej mu szkodzi. Otóż opakowania wielomateriałowe stanowią największy problem. Przykładowo kubki na gorące napoje są wykonane z papieru, ale pokrywa je szkodliwy polietylen, którego nie da się oddzielić i poddać recyklingowi.

opakowania
Kolejno na liście znajdują się opakowania bogato zdobione. Ciekawe wzory na pudełkach z nadrukiem z pewnością urozmaicą design, jednak farby drukarskie, które zostały użyte w celu ich wydrukowania, są szkodliwe i powodują zanieczyszczenie zbiorników wodnych. Większość z nich bazuje na ropie naftowej, która z czasem zakłóca naturalną równowagę w przyrodzie. Najkorzystniejszymi farbami wykorzystywanymi do tworzenia pudełek z nadrukiem są te, które bazują na olejach roślinnych.

Co więc będzie najmniej uciążliwym opakowaniem dla środowiska? Zwykły, brązowy karton, tektura lub koperta, które powstają dzięki odzyskowi celulozy. Po zużyciu opakowania jest ono poddawane procesowi namaczania w wodzie, dzięki czemu włókna oddzielają się od siebie i mogą zostać ponownie wykorzystane. I tak w kółko, przyczyniając się do naturalnego obiegu opakowań w przyrodzie. W zależności od przeznaczenia, odpady papierowe rozkładają się średnio przez 6 miesięcy, przy czym plastik najwcześniej po 100 latach! To wielka różnica dla środowiska jak i dla ludzi.

opakowania

Dlaczego pudełko od pizzy jest kwadratowe?

Na sam koniec pozostało nam to, dosyć śmieszne pytanie. W końcu pizza jest okrągła, jej kawałki prawie trójkątne, a pudełko kwadratowe - i jaka tu logika? A no właśnie duża, bo kwadratowe ciasto nie byłoby na tyle efektowne i jego produkcja mogłaby sprawić problemy ze względu na ostre rogi.

To samo tyczy się opakowania na produkt - o wiele prościej stworzyć opakowanie z nadrukiem w standardowym, kwadratowym kształcie niż dostosować je do kształtu pizzy.




Zobacz również:




Potrzebujesz opakowania na własne produkty?

Wyślij zapytanie

Stwórz coś wyjątkowego

opakowania według Twojego pomysłu

Wyślij zapytanie