O czym warto pamiętać decydując się na zlecenie w drukarni?

Odpowiednia komunikacja to klucz do sukcesu i do zadowolenia klienta, dlatego przychodząc do drukarni lub zlecając jej wydruk naszych materiałów firmowych należy wiedzieć czego tak naprawdę oczekujemy i jak wydrukowane materiały powinny się prezentować.

Bardzo ważne jest, aby klient wiedział jaki format go interesuje, jaki materiał będzie drukowany, a także jaki powinien być ostateczny sposób wykończenia materiałów. Dzięki dobrej i otwartej komunikacji z drukarnią mamy gwarancję, że finalne materiały będą wyglądać dokładnie tak, jakbyśmy sobie tego życzyli.

Każdy klient powinien wiedzieć, że drukarnia może na jego życzenie wydrukować konkretne materiały czy prospekty w jednej z trzech poniżej opisanych technik. Aby wybrać metodę druku, która w najwyższym stopniu spełni nasze oczekiwania należy zapoznać się z ich najważniejszymi zaletami i wadami, aby finalny efekt nas nie zaskoczył w niemiły sposób.

Drukowanie w technice offsetowej

Offset to obecnie jedna z najpopularniejszych technik druku w poligrafii. Offset jest rodzajem druku płaskiego, gdzie obraz zostaje przeniesiony na powierzchnię papieru za pomocą elementu pośredniczącego, czyli cylindra pokrytego gumą. Poszczególne cylindry są odpowiedzialne za przeniesienie na podłoże konkretnego koloru farby z jej odpowiednim kolorem składowym. Dzięki użyciu cylindrów możliwe jest pokrycie drukiem nawet całych arkuszy papieru, które następnie są docinane do pożądanego formatu. Druk offsetowy jest wykonywany na dwa sposoby w zależności od rodzaju podłoża:

  • druk arkuszowy: podłoże stanowi papier w arkuszach,
  • druk zwojowy: podłożem jest papier w rolkach.

Zalety druku offsetowego

Offset to rodzaj druku najczęściej i najchętniej stosowany przez wielu klientów oraz przez wiele drukarni z uwagi na fakt, iż jest to metoda bardzo uniwersalna. Rozpatrując ten sposób druku swoich materiałów należy pamiętać o tym, że:

  • offset to metoda najkorzystniejsza pod względem finansowym w przypadku druku materiałów w dużych nakładach; idealnie sprawdza się do druku materiałów promocyjnych jak ulotki czy broszury
  • druk offsetowy charakteryzuje się wysoką jakością wydruku – kolory jak i różnego rodzaju detale są nienagannie odwzorowane
  • druk jest wyjątkowo trwały, dzięki czemu wydrukowany materiał może dodatkowo zostać poddany różnym uszlachetnieniom
  • możliwość drukowania małych punktów rastrowych – nawet 0,1 mm
  • istnieje możliwość wydruku wielu różnych kolorów (podstawowych i dodatkowych)
  • możliwość zastosowania wielu różnych materiałów jako podłoże

Wady druku offsetowego

Pomimo wymienionych powyżej wielu zalet tej metody druku należy pamiętać o kilku jego ograniczeniach:

  • offset jest metodą nieopłacalną w przypadku druku niskich nakładów
  • konieczność przygotowania specjalnej formy drukarskiej, co z kolei może wiązać się z wydłużonym czasem realizacji zlecenia
  • brak możliwości realizacji pojedynczych druków personalizowanych
  • 100% odwzorowania danego koloru jedynie na białym podłożu
  • druk offsetowy ma tendencję do wycierania, aby temu zapobiec rekomendujemy dodatkowe zabezpieczenie folią

Technika sitodruku

Sitodruk zwany jest inaczej drukiem sitowym lub serigrafią i jest metodą bardzo popularną polegającą na wykorzystaniu szablonów do przetłoczenia farby na nośnik (koszulkę, torbę, parasol, itp.). Ta metoda druku jest szczególnie uwielbiana przez producentów odzieży, jednak należy pamiętać o tym, że jest on wykorzystywany nie tylko w poligrafii, ale również w sztuce, np. pop-art.

Zalety sitodruku:

  • bardzo duża wytrzymałość mechaniczna – druk jest odporny na działanie promieni IV, wielokrotne pranie, wilgoć czy też uszkodzenia mechaniczne;
  • sitodruk jest metodą bardzo uniwersalną – idealny do stosowania na różnego rodzaju materiałach, jak np. dzianina, materiały sztuczne, papier, karton, a także folia;
  • dzięki użyciu wysokiej jakości farb przeznaczonych do tego typu nadruków można się spodziewać najwyższej jakości druku oraz wysokiego nasycenia barw

Wady sitodruku:

  • cena nadruku – ten rodzaj druku jest nieopłacalny przy niskich nakładach
  • bezpieczna minimalna grubość linii do druku to 0,3 mm, a w przypadku obiektów w druku w kontrze to 0,6 mm
  • konieczność przygotowania specjalnej formy pod każdy wydruk – każdy kolor jest nadrukowany oddzielnie, co z kolei przekłada się również na wydłużony czas realizacji zlecenia

Druk w technice druku cyfrowego

Druk cyfrowy jest formą druku bezpośredniego co oznacza, że odbywa się on bez udziału formy drukarskiej. Nie ma tutaj konieczności przygotowania żadnego szablonu, a wszystkie materiały i dane są bezpośrednio przenoszone na papier za pomocą danych komputerowych. Druk cyfrowy to rodzaj druku płaskiego, który wykorzystuje się obecnie w praktycznie każdej drukarni.

Zalety druku cyfrowego:

Druk cyfrowy ma wiele do zaoferowania, dlatego zanim wybierzemy tą metodę druku rozważmy wszystkie „za i przeciw”:

  • metoda tania i opłacalna nawet w przypadku pojedynczych egzemplarzy;
  • możliwość personalizacji zamówień;
  • krótki czas realizacji zlecenia – wydruki są dostępne praktycznie od ręki;
  • możliwość zadrukowania wielu różnych rodzajów papieru bez względu na format;
  • materiały do druku można przygotować szybko i sprawnie;
  • wydruki można poddawać dalszym obróbkom introligatorskim, np. tłoczenie folii na gorąco, sztancowania, pokrywanie wybiórczo lakierem UV czy też pokrywanie folią błyszczącą lub matową

Wady druku cyfrowego:

  • ten rodzaj druku jest nieekonomiczny w przypadku wysokich i średnich nakładów;
  • jakość druku cyfrowego jest nieco gorsza od offsetu;
  • ograniczenia pod względem wydruków kolorowych: możemy drukować jedynie na czarno-biało lub w kolorystyce CMYK; nie ma możliwości druku w kolorystyce Pantone;
  • utrudniony druk niektórych kolorów apli (czyli dużych powierzchni zadrukowanych jednym kolorem, np. tło)

Hot stamping – co to jest dokładnie?

Hot stamping, nazywany często również hot-printem lub termodrukiem to nic innego, jak metoda wytłaczania na gorąco, która opiera się o wykorzystanie stempli oraz matryc w celu uzyskania posrebrzanych lub pozłacanych, eleganckich wydruków. Hot stamping to obecnie bardzo popularny trend w poligrafii, który pozwala na uzyskanie bardzo ciekawych, niebanalnych i nieszablonowych efektów. Metoda ta idealnie sprawdzi się przy ozdabianiu etykiet, okładek książek, kalendarzy, wizytówek, opakowań, a także czasopism. Termodruk może być stosowany nie tylko na papierze czy kartonie, ale również na innych powierzchniach jak drewno, skóra, tworzywa sztuczne, folia samoprzylepna itp.

Zalety hot-stampingu

Metoda ta wspaniale sprawdzi się w sytuacji, kiedy pragniemy uszlachetnić nasz wydruk. Decydując się na ten rodzaj druku trzeba pamiętać o poniższych aspektach:

  • metoda ta jest trwała i nie ściera się z ozdobionej powierzchni
  • hot-print może zostać zastosowany na wielu różnych powierzchniach, a więc to to metoda wszechstronna
  • termodruk jest metodą suchą, dość prostą w obsłudze i z pewnością znacznie bardziej przyjazną dla naszego środowiska naturalnego
  • podnosi walory estetyczne wydruku i prezentuje się bardzo elegancko i gustownie

Wady hot-stampingu

  • hot stamping na czarnych powierzchniach może być kłopotliwy z uwagi na zawarty w papierze barwnik węglowy (może on wchodzić w reakcję z folią)
  • przy termodruku drobnych elementów należy unikać papierów mocno fakturowanych
  • bezpieczna minimalna grubość linii to 0,3 mm, a w przypadku obiektów w kontrze to 0,6 mm
  • należy mieć świadomość, że przy hot-princie małych elementów niektóre miejsca mogą być zalane jak np. brzuszki literek „b” czy „a”, a także górna część litery „A”
  • osoba obsługująca matrycę musi być bardzo precyzyjna

Opakowania i pudełka produktowe

Opakowania produktowe potrafią wspaniale podkreślić walory estetyczne danego przedmiotu sprzedawanego zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i internetowym. Decydując się na zakup personalizowanych opakowań produktowych należy pamiętać o tym, że stanowią one część kampanii marketingowej, dlatego należy zwrócić szczególną uwagę na ich ostateczny wygląd zanim powędrują w świat.

Dlaczego warto korzystać z pudełek produktowych?

  • piękne pudełko podnosi walory estetyczne produktu
  • dobrze zaprojektowane opakowanie pomaga sprzedać dany produkt
  • spersonalizowany projekt opakowania podnosi prestiż danej marki w oczach klienta
  • użycie wysokiej jakości materiałów daje klientowi poczucie dopieszczenia
  • użycie materiałów ekologicznych i biodegradowalnych pomaga dbać o nasze środowisko naturalne
  • wytrzymałe opakowania pełnią istotną funkcję ochronną podczas transportu produktów
  • estetyczne pudełka produktowe mogą stanowić również świetny gadżet marketingowy

Przed zamówieniem pudełek warto pamiętać o kilku elementach:

  • decyzja o użyciu materiałów niskiej jakości może zniechęcić klienta do zakupu produktów
  • słabej jakości opakowania nie chronią produktów w podróży co wzmaga prawdopodobieństwo reklamacji i zwrotu zakupionego towaru
  • opakowania złożone szybko i bez wyczucia mogą się wybrzuszać i kiepsko prezentować – pudełka trzeba zawsze składać na tzw. bigach
  • brak personalizowanego projektu może powodować dysonans pomiędzy tym, jak prezentuje się opakowanie produktowe a tym, jaka jest misja i motto sklepu – brak spójności może wywoływać różne nieporozumienia oraz nieprzychylność ze strony klientów
  • użycie niskiej jakości materiałów może negatywnie wpływać na nasze środowisko naturalne