|

Jak wybrać odpowiednie opakowanie do swojego produktu?

Współcześnie konsumenci zwracają uwagę nie tylko na cenę produktu, ale także doświadczenia związane z jego zakupem. Z doświadczeniami zakupowymi nierozerwalnie wiąże się kwestia opakowań produktów. Klienci rozpoczynają swój kontakt z danym przedmiotem właśnie za pośrednictwem pudełka. To ono może wzbudzić w nich pozytywne lub negatywne emocje i zachęcić czy też zniechęcić do zakupu.

Warto mieć na uwadze fakt, iż w dzisiejszych czasach opakowanie nie może pełnić wyłącznie funkcji ochronnej oraz informacyjnej. Marki komunikują się z konsumentami poprzez pudełka  swoich produktów. Aby była to komunikacja ze sprzężeniem zwrotnym (czytaj: zakupem), konieczne jest wywołanie u klienta pozytywnych emocji.

Nie wszystko złoto, co się świeci czyli o prostocie słów kilka

Błędem popełnianym przez wielu producentów jest zawarcie na opakowaniach produktów zbyt wielu informacji. Niektóre z nich mogą być wymagane przez prawo lub związane z marketingiem, jednak przesyt nieobowiązkowych danych może zniechęcić klienta do bliższego poznania produktu i jakiejkolwiek interakcji z nim. Pewnym rozwiązaniem może być umieszczenie na kartoniku kodu QR. Jeżeli konsument faktycznie będzie zainteresowany produktem, zeskanuje go, by pozyskać dodatkowe informacje.

Zdjęcie 1. https://www.packagingoftheworld.com/2016/05/symphony-of-flavours-student-project.html

Pozwólmy wyobraźni klienta działać

O czym mowa? O oddziaływaniu na wyobraźnię konsumenta. Nie zawsze trzeba odkryć wszystkie karty, aby zainteresować klienta produktem. Możliwość powolnej interakcji oraz pozwanie poprzez wszystkie zmysły naprawdę może zaprocentować. W tym przypadku ciekawym rozwiązaniem mogą okazać się opakowania z delikatną fakturą. Zwiększenie poczucia luksusu danego produktu może nastąpić np. dzięki wykorzystaniu złotych wytłoczeń.

Zdjęcie 2. https://www.packagingoftheworld.com/2018/06/the-knnox-lighter.html

Małe, duże, średnie wielkość opakowania także ma znaczenie

Kwestia wielkości opakowania produktu wbrew pozorom ma bardzo duże znaczenie. Warto uwzględnić ją podczas wykonywania projektu. Powinna budzić ona pozytywne skojarzenia. Błędem jest przekonanie, iż klienci postrzegają produkt w dużym pudełku jako bardziej ekonomiczny. Coś, co jest duże, może budzić skojarzenie nieskutecznego (np. należy użyć większą ilość produktu, aby zadziałał).

Zdjęcie 3. https://www.packagingoftheworld.com/2013/02/ceo-dish-soap-student-project.html

Kolejnym błędem popełnianym przez producentów jest wykorzystywanie przestrzeni dużego opakowania do maksimum. Klient może poczuć się przytłoczony natłokiem informacji. Na etykiecie powinny znaleźć się wyłącznie podstawowe informacje jak np. sposób użycia czy skład w przypadku pudełek kosmetyków. Konsumenci przywiązują wagę do możliwości, jakie otwiera przed nimi opakowanie. Zazwyczaj najlepiej w ich oczach wypadają te, które można później ponownie wykorzystać do innych celów, nie tylko jako boxów do przechowywania.

Zdjęcie 4. https://www.packagingoftheworld.com/2010/04/puma-clever-little-bag.html

Wadą dużych opakowań jest to, że w przypadku sklepów stacjonarnych, ze względu na swe gabaryty mogą trafić na dolne półki. Przez to staną się mniej widoczne, a także rzadziej zwrócą na siebie uwagę konsumenta. To zaś może realnie przełożyć się na wysokość sprzedaży. Dodatkowo produkty w naprawdę dużych opakowaniach najlepiej sprzedają się w sklepach internetowych z wysyłką wprost do domu. Jeżeli więc produkt ma być sprzedawany wyłącznie stacjonarnie, może to zrodzić pewien problem.

Rodzaj opakowania a rodzaj produktu

Opakowania najczęściej wykonane są z kartonu, papieru lub folii. Na rodzaj opakowania składa się nie tylko materiał, z którego zostało ono wykonane, ale także kształt i szata graficzna. Pudełko powinno sprawdzać się w swojej podstawowej roli, czyli być wytrzymałe i odpowiednio chronić produkt np. podczas transportu. Niemniej jednak istotną kwestią na linii rodzaj opakowania rodzaj produktu jest komunikacja.

Zdjęcie 5. https://www.packagingoftheworld.com/2018/08/knot-living.html

Dla przykładu produkty, które reklamowane są jako ekologiczne, powinny zostać opakowane w brązowoszary kartonik, który nawiązuje do materiałów pozyskanych z recyklingu. Produkt luksusowy najlepiej będzie prezentował się w pudełku minimalistycznym, z eleganckim akcentem, np. wspomnianym wcześniej złotym wytłoczeniem nazwy.

Zdjęcie 6. https://www.packagingoftheworld.com/2018/07/genesis.html

Opakowanie a kanał dystrybucji produktu

Proces projektowania opakowania powinien rozpocząć się tak naprawdę od zebrania informacji dotyczących tego, w jakich okolicznościach klient zetknie się z produktem. Najczęściej jest to wizyta w sklepie stacjonarnym lub zakupy w sklepie internetowym. W obu przypadkach konsument zwróci uwagę na zupełnie inne aspekty. W dobie tak dużej konkurencji konieczne jest wyróżnienie produktu spośród innych dostępnych w danej kategorii czy też na konkretnej półce. Dla przykładu jednym z czynników, który decyduje o wyborze produktu podczas zakupów online, jest wytrzymałość opakowania (np. czy podczas transportu produkt nie zostanie uszkodzony).

Odpowiednio zaprojektowane opakowanie niesie za sobą właściwy przekaz, który może wywołać pozytywne emocje. To przyczynia się do zwiększenia popularności produktu oraz trafienie do szerszego grona odbiorców. To z kolei realnie wpływa na wielkość sprzedaży.

Jeżeli zastanawiasz się nad wyborem pudełek lub materiałów reklamowych dla swojej firmy, napisz do nas.

Podobne wpisy