Znaczenie kolorów w projektach graficznych

Zapewne nieobce jest Ci określenie psychologia kolorów, ale czy się zastanawiałeś, jak wielką rolę mogą odegrać kolory w projektowaniu grafik? Czy zgłębiałeś wiedzę na temat postrzegania barw i roli, jaką odgrywają w marketingu?

Zapoznaj się z naszymi wskazówkami i zapewnij sukces swoim projektom poprzez odpowiedni dobór kolorów. Ta wiedza przyniesie Ci wymierne korzyści!

Kolory w projektach kontra emocje

Co sprawia, że niektóre kolory lubisz bardziej, a inne mniej? Dlaczego część barw Cię uspokaja, a inna denerwuje lub drażni?

Twoje doświadczenia, osobiste preferencje, wspomnienia, skojarzenia powodują, że daną barwę oceniasz pozytywnie lub negatywnie. Ale to nie wszystko.

Związek człowieka z kolorami jest tak wielowymiarowy, że zajęli się nim specjaliści, badając wpływ barw na reakcje organizmu, zachowania i psychikę człowieka. Ta nauka to właśnie psychologia kolorów. Dowodzi ona, że kolory oddziałują na nas, na nasze emocje, samopoczucie, a nawet mogą wpłynąć na nasze konkretne działania.

Wszystko to sprawia, że kolor jest niezmiernie ważnym narzędziem w procesie projektowania. Właściwie dobrane barwy wpływają na odbiorcę i wywołują w nim pożądane reakcje. To niezwykle istotne w przypadku projektowania opakowań sprzedażowych. Odpowiednie kolory mogą przesądzić o decyzji zakupowej.

Przemyślany dobór kolorów pozwoli wyróżnić projekt na tle konkurencji. Może tym samym przyciągnąć klientów, przywołać w odbiorcach pozytywne skojarzenia i sprawić, że grafika będzie lepiej zapamiętana.

Kolorystyka użyta w reklamie odgrywa rolę w odbiorze przekazu i może stać się podświadomym komunikatem. To właśnie odpowiednim kolorem wyeksponujesz najważniejsze cechy grafiki i skupisz uwagę odbiorcy na tym, co istotne.

Wzbudzenie zainteresowania jest niezwykle istotne w komunikacji internetowej. W tym segmencie kolor ma szczególne znacznie – może chociażby uzupełnić Twój przekaz i nadać projektowi odpowiedniego tonu, by wywołać oczekiwane emocje i reakcje i tym samym zwiększyć świadomość Twojej marki w social mediach.

Symbolika kolorów w projektowaniu

Na podstawie badań i spostrzeżeń ustalono pewne charakterystyczne cechy kolorów. I chociaż dużą rolę odgrywa nasz subiektywny ich odbiór, to warto tą wiedzę wykorzystać podczas projektowania. Przedstawiamy zatem opis kilku wybranych kolorów.

Kolor czerwony zdecydowanie przyciąga wzrok. Potrafi skupić uwagę odbiorcy i pobudzić go do działania. Dlatego często wykorzystywany jest do znaczników call to action, promowania produktów czy przy ich wyprzedaży. Czerwień się kojarzy z miłością, energią, ekscytacją czy pasją. Jednak należy umiejętnie wykorzystywać tą barwę w projektach, ponieważ jej nadmiar może wywołać agresję lub gniew.

Kolor żółty z reguły kojarzony jest pozytywnie. Dla wielu odbiorców jest nawiązaniem do słońca, lata, wakacji, co automatycznie sprawia, że wzbudza radość, ciepło, odpręża. Często wykorzystujemy go w projektach dedykowanych dzieciom, produktach na lato czy też w branży turystycznej – kojarzonej z wypoczynkiem.

Kolor zielony to zdecydowanie barwa natury. Przywołuje na myśl harmonię, spokój i poczucie bezpieczeństwa. Uznawany jest za barwę wzbudzającą zaufanie. Pojawia się w projektach eko oraz grafikach związanych z bankowością i zdrowiem.

Kolor niebieski nawiązuje do stabilności, mądrości i lojalności. Barwę tą spotykamy w projektach, które mają wywołać wrażenie uspokojenia i wskazać na delikatność, czystość. Nie zaleca się używania koloru niebieskiego w gastronomii, chociaż świetnie może podkreślić charakter produktów mrożonych.

Kolor czarny przywołuje na myśl elegancję, klasykę i prestiż. W pewien sposób jest tajemniczą barwą. Jednak w związku z tym, że może się kojarzyć również z żałobą musi być umiejętnie wykorzystany w projektach. Czerń często towarzyszy markom luksusowym.

Ubierz markę w kolory

Barwą możesz zbudować atrakcyjny wizerunek swojej marki. Nie chodzi tu tylko o samą estetykę. Dzięki kodom kolorystycznym jesteś w stanie wiele powiedzieć i przekazać konkretne informacje, podświadomie wzbudzając w odbiorcy określone reakcje. Ale musisz pamiętać, że kolory powinny być spójne z misją i wizją Twojej firmy i we wszystkich elementach oraz działaniach należy podkreślać spójność przekazu.

Jak widzisz, proces doboru kolorów jest przy projektowaniu grafik niezmiernie istotny. Jeśli zatem masz wątpliwości, skorzystaj ze wsparcia ekspertów. Z przyjemnością poznamy Twoją markę, Twoje oczekiwania i pomożemy Ci właściwie przygotować projekt, by odpowiednio spełnił swoją rolę. Projektujemy od lat i doskonale wiemy, jak poprzez barwę nadać grafice odpowiedniego wyrazu.

Podobne wpisy