Jak wybrać czcionkę do swojego projektu?

Jak wybrać czcionkę do swojego projektu?


Fonty użyte w grafice, mają ogromną wartość estetyczną. To od nich w dużej mierze zależy efekt końcowy projektu. Jak zatem dobrać odpowiednią czcionkę? Jakie kryteria powinien spełniać idealny tekst?

Reklama w dzisiejszych czasach pełni bardzo ważną rolę w sprzedaży. Klient kupując produkt, w pierwszej kolejności zwraca uwagę na względy estetyczne, dopiero w następnej kolejności bierze pod uwagę cechy produktu, jego działanie i wartość. W dzisiejszym temacie zajmiemy się przygotowaniem czcionki do projektu.

Wielkość i pogrubienia

Dobierając czcionkę, warto pamiętać o tym, że najważniejsze informacje w tekście powinny się wyróżniać. Najlepszym rozwiązaniem jest pogrubienie i powiększenie tekstu o kilka punktów. W ten sposób zwracamy uwagę czytelnika na najważniejsze rzeczy, które chcemy przekazać.

Kolory mają znaczenie

Najlepiej czyta się czarny tekst na białym tle, jednak graficy już dawno zaczęli odchodzić od tej reguły. Nigdy natomiast „nie wyjdzie z mody” dobór odpowiednich, kontrastowych i spójnych pod względem kolorystycznym różnic między tekstem, a tłem. Możemy dowolnie bawić się kolorami w grafice. Przy granatowym tekście tło może być zarówno błękitne, jak i pomarańczowe. Ważne jednak by kolory „nie gryzły” się ze sobą. Gdy brak Ci zmysłu artystycznego, możesz sprawdzić pasujące do siebie kolory między innymi za pomocą strony internetowej https://color.adobe.com/pl/create/color-wheel.

opakowania-na-kawe8

Polskie znaki

Nie każda czcionka zawiera zestaw polskich znaków, takich jak: ą, ę, ś, ń, ć, ź. Czasami czcionka może wydawać się idealnie dopasowana do projektu, jednak niekoniecznie spełnia kryteria projektu. W końcu na projekcie świątecznym dużo lepiej czyta się napis „Wesołych Świąt”, niż „Wesolych Swiat”. Jest jednak rada i na to. Jeżeli czcionka jest tą jedyną, wybraną, idealną do projektu, a nie zawiera polskich znaków, można polskie znaki dorobić za pomocą kształtów w dowolnych programach graficznych. Wtedy i wilk jest syty, i owca cała. 😉

Nazwa czcionki

Do każdego projektu pasuje inna czcionka. W grafikach reklamujących dziecięce rzeczy, pasuje również dziecinna czcionka, taka jak na przykład: Walt Disnej Script. Czcionka ta użyta w projekcie, prowadzi do świata bajek, marzeń, pozwala przenieść się w przeszłość i wzbudza pozytywne emocje. Inną czcionką, która pasuje w projekcie przeznaczonym dla dzieci jest na przykład Comic Sans.

To co pasuje w jednym projekcie, niekoniecznie sprawdzi się w innym. Fonty wyżej wymienione, niekoniecznie będą dobrym wyborem, gdy chcemy stworzyć grafikę spełniającą kryteria adwokackie. W tym przypadku lepiej sprawdziłaby się czcionka imitująca elegancki krój pisma, na przykład Amaze, Allura, Amazone…

Strony, z których można pobrać fonty do projektów:

a) http://czcionki.com/

Jest to darmowa strona z czcionkami. Znajdują się tutaj różne czcionki, różnego rodzaju, dopasowane do różnych kategorii, w zależności od tego co chcemy projektować. Wystarczy wejść w wybraną czcionkę i pobrać ją, by cieszyć się nowym krojem pisma w swoich nowych projektach.

b) http://fonty24.pl/

Ta strona również należy do darmowych. Mamy tu do dyspozycji bardzo szeroki wybór czcionek. Znajdziemy tu darmowe fonty pasujące zarówno do projektu młodzieżowego, jak i projektu bardziej ekskluzywnego. Wystarczy wybrać kategorię, konkretną czcionkę, a następnie pobrać ją przez przycisk „pobierz”, znajdujący się po prawej stronie.

c) http://pl.fontriver.com/

Podany wyżej adres, to adres kolejnej strony z darmowymi czcionkami do pobrania. Tutaj tak jak w wymienionych powyżej stronach, należy „wejść” w konkretną czcionkę, a następnie pobrać ją za pomocą przycisku „download”.

Wybranie czcionki do projektu to proces, który z początku może wydawać się trudny do zrealizowania. Jednak powszechnie wiadomo, że praktyka czyni mistrza. W czasem każdy początkujący grafik nabierze wprawy, projekty będą stawały się coraz lepsze, a zachwyt nad każdym kolejnym projektem – coraz częściej spotykany. Najważniejsza zasada to ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć!

Powodzenia! 😉

Zobacz również:




Szukasz materiałów dla własnej firmy?

Wyślij zapytanie

Stwórz coś wyjątkowego

Opakowania według Twojego pomysłu

Wyślij zapytanie